اقتصادی

عسلویه ای دیگر در راه است/ منطقه ویژه اقتصادی لامرد در مسیر اوج

اسماعیل تبادار، روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از سایت آلومینیوم جنوب کشور مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد در جمع خبرنگاران بیان داشت: با توجه به اهمیت این منطقه و به ویژه اجرای طرح تولید آلومینیوم در آن، همه دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد و یا تکمیل زیر ساخت های این منطقه موظف به همکاری همه جانبه هستند.
بگزارش آژانس خبری تحلیلی آزادوی اضافه کرد: همزمان با توسعه صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضروری است سایر زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز مانند فرودگاه، محورهای مواصلاتی، آب، برق و دیگر تاسیسات، متناسب با شرایط جدید از پیشرفت لازم برخوردار شوند.
استاندار فارس در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فاز نخست واحد تولید آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در سال جاری به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: این مهم مزیتی برای استان فارس و کل کشور است.
تبادار ادامه داد: امیدواریم همه فازهای این واحد تولیدی که هم اینک از پیشرفت مناسبی برخوردار است در زمان مقرر به بهره برداری برسد زیرا این مهم افزون بر اینکه در ایجاد اشتغال، افزایش تولید، رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی بسیار موثر است در اقتصاد کشور و استان فارس نیز نقش سازنده ای دارد.
وی بیان کرد: با توجه به دستاوردهای ارزشمند ایجاد صنایع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، آسان سازی روند استقرار صنایع در این منطقه و به انجام رسیدن طرح های در دست احداث در موعد مقرر ازجمله مباحثی است که بسیار حائز اهمیت است و مسئولان ذی ربط باید به این امر توجه ویژه داشته باشند و از قابلیت های موجود در آن به ویژه صنایع پایین دستی به نحوی مطلوب بهره گیرند.
محمد آشفته آج بیشه، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد هم در این بازدید گفت: روند پیشرفت ساخت واحد تولید آلومینیوم در این منطقه از وضعیت مناسبی برخوردار است و امیدواریم با حمایت مدیران اجرایی و سیاسی فارس و همچنین نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، شاهد پیشرفت هر چه بیشتر این طرح باشیم.
جمعی از معاونان استاندار فارس و مدیران دستگاه های اجرایی این استان در این بازدید حضور داشتند.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارایه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
شهرستان لامرد در فاصله ۴۶۴ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.