اجتماعی

گزارشی از مهار آنفلوانزای حاد مرغی در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با اقدامات پیشگیرانه در حوزه آنفلوانزا حاد پرندگان، روند استمرار ویروس در واحد‌های مرغداری کنترل شد.

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی از کنترل ویروس آنفلوانزا حاد پرندگان در کشور خبر داد و گفت: طی دوسال گذشته و اوایل سال ۹۷ در حوزه آنفلوانزا فوق حاد پرندگان شرایط سختی را پشت سر گذراندیم که با اقدامات کنترلی در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بحث آنفلوانزا حاد پرندگان کنترل شد، به طوریکه هم اکنون بیماری در طیور بومی به ندرت در برخی استان ها گزارش شده است.

به گفته وی؛ براساس آخرین آمار، شیوع بیماری در استان ها افزایش پیدا نکرده است و همانند اواخر سال ۹۶ تنها ۲۲ استان کشور گرفتار این بیماری هستند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه چرخش ویروس در کشور همچنان ادامه دارد، بیان کرد: احتمال طغیان مجدد آلودگی در استان هایی که قبلا گزارش آلودگی داشتیم، وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سوال که راه حل مناسبی برای مقابله با آنفلوانزا حاد پرندگان وجود دارد یا خیر،گفت: ستاد اجرایی آنفلوانزا فوق حاد پرندگان و دفتر تخصصی با کمک اعضای ستاد آنفلوانزا کشور، استان و شهرستان ها جلسات متعددی داشتند که انتظار می رود امسال بتوانیم چرخش ویروس را تحت کنترل داشته باشیم تا با اپیدمی ویروس در سال ۹۷ روبرو نشویم.

وی ادامه داد: برای کنترل ویروس آنفلوانزا حاد پرندگان شاخصه‌هایی همچون طرح آمایش سرزمین را تعریف کردیم تا با کمک این شاخصه از تراکم مرغداری ها و طغیان ویروس در ۱۰ استان پرخطر جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳۴۰ تالاب و آبگیر کشور محل ورود و توقف پرندگان مهاجر است، افزود: با همکاری سازمان محیط زیست به دنبال آن هستیم تا اطلاعات جغرافیایی دقیقی از محل این تالاب ها بدست آوریم تا انتقال ویروس در محل های پرخطر، کاهش یابد.

به گفته وی؛ سازمان دامپزشکی ازشعاع ۵۰ کیلومتری پیرامون روستاها، محل های عشایری، شهرها و حوزه های صنعتی به صورت مرتب رصد، پایش و نمونه برداری می‌کند تا به محض رویت ردپای ویروس در همان منطقه، اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای اعمال شود تا به دیگر مناطق انتشار نیابد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه فراوانی تردد به واحدهای مرغداری یکی از عوامل اصلی طغیان ویروس است، تصریح کرد: پراکندگی ۲۲ استان در حوزه صنعت طیور، ترددهای فراوانی در حوزه جابه جایی نهاده ها، جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه دار و کودهای مرغی را به همراه دارد که این ترددها ۹۰ درصد چرخش ویروس در کشور است.

اجرای واکسیناسیون هدفمند امری مهم در کنترل بیماری

وی در بخش دیگر سخنان خود اجرای واکسیناسیون هدفمند را یکی از عوامل موثر در کنترل و طغیان بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان دانست و گفت: در صنعت طیور و مرغداری صنعتی استان های پرخطر با اجرای واکسیناسیون بر علیه بیماری H5N1 تا H5N8 در صدد حذف چرخش ویروس هستیم.

رفیعی پور ادامه داد: هم اکنون منتظر تولید واکسن توسط شرکت واکسن سازهای داخلی و واردات آن هستیم تا با توزیع در استان های پرخطر از اپیدمی بیماری جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول حداقل نیاز مناطق پرخطر در حوزه صنعت طیور به واکسن را ۱۰ میلیون دوز اعلام کرد و افزود: براساس رصد و پایش اولیه از مناطق پرخطر برآورد اولیه نیاز مرغداری ها، سالانه ۱۰ میلیون دوز واکسن هست که در صورت افزایش نیاز این مناطق به واکسن بیشتر جای تعجب وجود ندارد.

کودهای مرغداری ۹۰ درصد عامل انتقال بیماری آنفلوانزا

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کودهای مرغداری از عوامل انتقال بیماری آنفلوانزا در کشور به شمار می روند، بیان کرد: عقیم سازی کود توسط مرغداران در حوزه مرغداری با روش حرارت مستقیم و خشک کردن، تاثیر بسزایی در جابه جایی کود بهداشتی و کاهش انتقال عوامل بیماری زا دارد.

رفیعی پور با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف مرغداری غیر مجاز گفت: در حوزه مرغداری های غیرمجاز، مرغداری های هستند که اقداماتی برای هویت دار شدن خود انجام دادند که با این وجود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی حمایت لازم از واحدهایی که چنین امکانی وجود دارد را به عمل خواهد آورد.

به گفته وی؛ آن دسته از مرغداری های غیر مجاز که همه ساله خطر بالای ورود بیماری به کشور را دارند با همکاری دستگاه قضا نسبت به پلمپ و جلوگیری از ادامه فعالیت آنها اقدام خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه کمک می‌کند که مرغ مادرهای رنگی بدون هویت غیر فعال یا هویت دار شده وتحت نظارت به فعالیت خود ادامه دهند تا نگرانی اپیدمی بیماری در این بخش به حداقل خود برسد.

تاثیر تشکیل پلیس Police قرنطینه در حفظ سرمایه های دامی

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به این سوال که بحث تشکیل پلیس قرنطینه یا یگان حفاظت به کجا رسید، تصریح کرد: از طریق کمیسیون تخصصی پیگیر این موضوع هستیم و انتظار داریم که این امر به تصویب برسد تا کنترل ترددها آسان شود.

رفیعی پور با بیان اینکه سهولت و نظارت در ترددها بیش از ۹۰ درصد مشکل در حوزه بهداشتی صنعت دام و طیور را مرتفع می کند، گفت: طرح تشکیل یگان حفاظت و پلیس قرنطینه به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شده که اگر این موضوع امسال به نتیجه برسد، در سال های آینده می‌توان از این اهرم مهم در کمک به حفظ سرمایه های دامی کشور استفاده کرد