هنری

خانه موزه سیمین دانشور افتتاح شد

در سالروز ولادت مرحوم سیمین دانشور، یکی از مفاخر ادبی این سرزمین، خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد افتتاح شد. یک از نقاط تمایز این خانه موزه نسبت به سایر خانه‌های مشاهیر این است که شخص جلال آل احمد از آغاز تا انتهای ساخت خانه بر روند کار نظارت داشته و‌ تمام مراحل توسط ایشان مستند نگاری شده است. این خانه از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ توسط مرحوم جلال آل احمد و در زمانی که سیمین دانشور در حال سپری کردن دکتری در خارج از کشور بود، به کمک دوست جلال، سرهنگ معینی ساخته شد. گفتنی است جلال با دست خود سنگ‌ های این خانه را می‌ تراشیده است. حتی در نامه‌ هایی که به سیمین نوشته از جراحت دست خود و مشکلاتی که پیش آمده، گفته است و این خود گواه اهمیت این خانه است.

گفتنی است خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد محل حشر و نشر بسیاری از اصحاب شعر و ادب، دین و سیاست همچون نیما یوشیج و … بوده است و از این منظر اهمیت قابل توجهی دارد. این خانه در منطقه ی ۱ شهرداری تهران و در فاصله ی کمی از میدان قدس و در محله ی دزاشیب واقع شده است. عرصه ی ملک ۴۲۰ متر مربع و زیربنای آن در حدود ۲۲۰ متر مربع است که در ۲ طبقه ساخته شده است. ۸ اردیبهشت سالروز تولد سیمین دانشور است. او در سال ۱۳۰۰ در شیراز زاده شد. نویسنده و مترجم ایرانی که در اکثر فعالیت‌ های فرهنگی و اجتماعی همسرش حضور و همکاری داشت. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین آثار او رمان سووشون و جزیره ی سرگردانی است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان زنده ی دنیا ترجمه شده‌ است. سووشون از جمله پر فروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به‌ شمار می‌ رود و هنوز هم خوانندگان این  کتاب از آن یا شور و شوق یاد می کنند. دانشور همچنین عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران بود. او عصر روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۰  در ۹۰ سالگی در خانه‌اش در تهران درگذشت.

خوشبختانه این راه روشن است و قرار است به زودی خانه ی نیما یوشیج هم توسط شهرداری تهران خریداری و بلافاصله مرمت آن برای تبدیل به خانه موزه آغاز شود. خانه هایی که بی شک روح ساکنان شان در آن ها دمیده شده است و باید بیش از پیش زنده نگه داشته شوند