اجتماعی

کسب توفیق دیگری توسط دانشمندان ایرانی

جمهوری اسلامی ایران به همت و تلاش نخبگان و دانشمندان جوان ایرانی به جمع چند کشور محدود دارای فناوری پیشرفته استحصال آب ژرفی پیوسته است.

این فناوری پس از سه سال فعالیت‌های اکتشافی و تحقیقاتی در نقاط مختلف کشور توسط محققین جوان و متخصص به صورت صفر تا صد بومی‌سازی شده و در اولین‌ گام به‌صورت کاملاً موفقیت‌آمیز در استان سیستان و بلوچستان تست و آزمایش شده است.

چندی قبل، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود: مطالعات خوب و منجر به نتایج مثبت در حوزه آب‌های ژرف داشتیم که آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم خوشبختانه به من گزارشی داد مبنی بر اینکه می‌توانیم به منابع جدید آب در سیستان و بلوچستان دست پیدا کنیم.


اکتشاف و استحصال آب ژرفی در استان سیستان و بلوچستان

به گزارش تسنیم، فناوری استحصال آب ژرفی که جزو پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیاست، در اکتشاف آب‌های زیرزمینی در اعماق بیش از دو هزار و ۵۰۰ متری زمین و حفر چاه‌های آب ژرف برای بهره‌برداری از این آب‌های زیرزمینی به‌کار برده می‌شود و قابل بهره‌برداری در زمینه مقابله با خشکسالی و بحران کم‌آبی است.


اکتشاف و استحصال آب ژرفی در استان سیستان و بلوچستان

این فناوری بومی‌شده توانایی شناسایی نقطه‌ای آب‌های زیرزمینی حتی در مناطق خشک و کویری را دارد و پس از شناسایی، زمین را به صورت مشابه چاه‌های نفت با عمق ۲٫۵ کیلومتری حفر کرده و به آب‌های زیرزمینی شیرین و قابل شرب می‌رسد.

پس از ۳ سال بحث و بررسی و مطالعه در سراسر ایران بویژه استان سیستان و بلوچستان، یکی از چاه‌های مورد اکتشاف در عمق دو هزار و ۵۰۰ متری زمین به آب رسید. این فناوری در مرحله‌ای است که می‌توان از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ در حوزه فناوری یاد کرد.