اجتماعی

۶۰۰ هزار خانوار جدید تحت پوشش امداد قرار گرفتند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با حمایت های دولت ۶۰۰ هزار خانوار جدید تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.

فاطمه رهبر روز دوشنبه در نشست اعلام عمکرد ۹ ماهه این معاونت اظهار داشت: در گذشته ۶۰ درصد از خانواده‌های تحت پوشش کمیته را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند اما با اجرای تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۷ کشور تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کاهش یافت و به ۴۹ درصد رسید.
وی با اشاره به بودجه هفت هزار میلیارد تومانی درنظرگرفته شده برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از تبصره ۱۴ بودجه کشور سال ۹۷ گفت: با اقدامات جهادی موفق شدیم ۶۰۰ هزار خانوار را طی دو ماه اخیر تحت پوشش قرار دهیم که این تعداد در حال حاضر مستمری دریافت کرده و برنامه‌ریزی برای ارائه سایر خدمات به این تعداد در حال انجام است.
رهبر با بیان اینکه در سال ۹۵ میزان مستمری خانواده های یک تا پنج نفره ۵۲ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان بود، افزود: در سال ۹۶ این مبلغ به ۱۴۸ هزار تا ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافت و با اجرای تبصره ۱۴بودجه سال ۹۷ این مبلغ با افزایش ۱۴ درصدی به ۱۶۱ هزار تا ۵۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای خانواده‌های یک تا پنج نفره رسید که این مبالغ جدا از یارانه‌ای است که افراد تحت پوشش از طریق کارت‌های کمیته امداد دریافت می‌کنند.
وی گفت: با شرایط اقتصادی و گرانی برخی اقلام اساسی در کشور با تصویب هیات امنای کمیته امداد و تأکید فتاح ریاست این نهاد برخی سرفصل‌های اعتباری جابه‌جا و ۵۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات حوزه سلامت و حمایت خانواده اضافه شد تا در خصوص مواردی همچون ودیعه و اجاره مسکن مددجویان، تأمین جهیزیه بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص و کمک‌های موردی و شارژ اعتباری داشته باشیم.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد افزود: در حال حاضر ۳۴۲ هزار دانش‌آموز، ۵۷ هزار دانشجو و ۵۷ هزار بیمار خاص صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد قرار داشته و حدود ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده‌های تحت پوشش ما نیز مربوط به خانوارهایی هستند که سرپرست آنها زندانی‌ است که این امر طی تفاهم‌نامه میان کمیته امداد و سازمان زندان‌ها صورت گرفته است.
رهبر با اشاره به تأمین ۵۲ هزار جهیزیه طی ۹ ماه گذشته گفت: در سال ۹۶ تعداد کل جهیزیه‌های ما ۶۸ هزار فقره بوده که نشان‌دهنده رشد تعداد جهیزیه‌های داده شده به مددجویان امداد در سال ۹۷ است. همچنین تعداد وام‌های قرض‌الحسنه ارائه شده به مددجویان در ۹ ماهه سال ۹۷، ۱۹۲ هزار با میانگین سه میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ رشد قابل توجهی داشته است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: از سال ۹۵ تاکنون تمام مددجویان کمیته از نظر لوازم منزل، منزل مسکونی اعم از شخصی و استیجاری و محل نگهداری دام و همچنین سرپرست خانواده تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفته‌اند و برآورد دریافت خسارت ما تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
وی گفت: معاونت حمایت کمیته امداد که در ۱۰ استان کشور فعالیت جدیدی را آغاز کرده است؛ زیرا روستاییان ساکنان این روستاها به دلیل خشکسالی مرتب از جایی به جایی دیگر کوچ می‌کردند و محل ثابتی نداشتند.
رهبر اضافه کرد: این روستاها بهانه‌ای شد برای شناسایی سایر روستاهایی که در چنین شرایطی قرار داشتند که نهایتا ۲۴۷ روستای فاقد برق در ۱۰ استان کشور مورد شناسایی قرار گرفتند که طی شهریور و مهرماه تمام این روستاها مجهز به منبع آب روستایی و سرویس‌های بهداشتی شده و لوازم مورد نیاز آنها اعم از خوراکی، پوشاک و لوازم زندگی مورد نیاز آنها تأمین شد.
وی ادامه داد: ساکنان این روستاها که حدود ۲ هزار و ۸۳۸ خانوار بودند، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند و با هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال خانگی و مهیا کردن شرایط بازگشت جوانان و مردانی که در جستجوی کار از این روستاها به سایر مناطق مهاجرت کرده بودند، در حال اقدام است.
رهبر اضافه کرد: شناسایی این ۲۴۷ روستا که در مناطقی با ضریب بالای محرومیت بودند، باعث شد که روستاهای دیگری با همین شرایط در مسیر آنها شناسایی شوند.
وی گفت: در مرحله اول ۱۵ میلیارد تومان به دستور ریاست کمیته امداد برای این ۲۴۷ روستا در نظر گرفته شد و همچنین برای سایر روستاهای شناسایی شده نیز در حال برنامه ریزی برای تحت پوشش قرار گرفتن روستاییان و پشتیبانی بودجه مناسب برای تأمین امکانات اولیه روستا همچون تأمین سرویس بهداشتی هستیم.