سیاسی

فاش شدن شمار نیروهای امریکایی در عراق

«محمود مرضی» از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» در استان «الانبار» (غرب عراق)، از شمار نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی «عین الاسد» در این استان خبر داد.

این فرمانده عراقی ، در جمع خبرنگاران گفت، پایگاه هوایی عین‌الاسد، در شهرستان «البغدادی»، پنج‌هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است و تجهیزات نظامی پیشرفته‌ توپخانه‌ای و زرهی در این پایگاه وجود دارد. این نیروها بر خلاف آنچه برخی می‌گویند، مستشار نیستند بلکه نیروی نظامی هستند.

وی تاکید کرد که شماری از نیروهای آمریکایی پس از عقب‌نشینی از سوریه، به پایگاه‌های نظامی آمریکایی موجود در استان «اربیل» اعزام شده‌اند. در پایگاه‌های آمریکایی موجود در استانهای الانبار، صلاح‌الدین، نینوی و اربیل نیز نظامیان آمریکایی حضور دارند و حضور آنها بر خلاف آنچه که شایع شده، حضور مستشاری یا با هدف آموزش نیروهای امنیتی عراق نیست.

پایگاه هوایی «عین الاسد» بعد از پایگاه «البلد»، دومین پایگاه بزرگ هوایی ارتش عراق به شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۴ به بعد آمریکایی‌ها در تعداد زیاد در آن برای آموزش نیروهای عراقی مستقر شده‌اند اما هر روز تعداد آنان در این پایگاه بیشتر شده است.

«کاظم الحاج» تحلیل‌گر سیاسی عراق نیز پنجشنبه پیش اعلام کرد که بازدید رئیس‌جمهور آمریکا از پایگاه هوایی «عین الاسد» در الانبار با هدف سوء‌استفاده از خاک عراق برای انجام حملات علیه کشورهای همسایه بوده بود و این سفر ترامپ و تاکیدش بر عدم خارج کردن نیروهایش از عراق، تهدیدی برای این کشور است.

سفر سرزده چهارشنبه پیش، رئیس‌جمهور آمریکا به عراق با واکنش مسئولان این کشور مواجه شد و گروه‌های مختلف عراقی خواستار خروج نظامیان این کشور شدند و ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر نیز، خواستار موضع‌گیری رسمی روسای قوای سه‌گانه عراق در قبال این نقض حاکمیت صورت گرفته از سوی ترامپ شد.

ائتلاف سائرون همچنین خواستار تسریع تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق در پارلمان این کشور شد و قرار است پارلمان عراق، نشست فوق‌العاده‌ای در این زمینه برگزار کند.