فرهنگی

خطر ریزش یک کلیسای قدیمی در شهر شیراز

کلیسای ‘مریم مقدس’ که مربوط به ارامنه شیراز است، این روزها حال و روز خوشی ندارد و در صورت تاخیر در مقاوم سازی یا بازسازی، احتمال فروریختن بخش هایی از این اثر تاریخی وجود دارد.

این کلیسا در گذرتاریخی سنگ سیاه واقع در بافت تاریخی شیراز واقع است. 
گفته شده است، این کلیسا نخستین بار سال ۱۶۶۲ میلادی ( ۱۰۴۰ هجری شمسی) بنا نهاده شد و ساختمان دوطبقه اطراف و جلوی کلیسا در سال ۱۸۱۶ میلادی ( ۱۱۹۴ هجری شمسی) ساخته و به این مجموعه مذهبی ارامنه اضافه شده است. 
از نکات مهم معماری این بنای تاریخی این است که نمای خارجی کلیسا چهارگوش بوده و هیچگونه اثری که دال بر کلیسا بودن این ساختمان باشد دیده نمی شود ولی از داخل، تالار کلیسا گنبدی شکل است. 
تالار کلیسا یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن هفدهم میلادی است. نقاشی سقف بسیارزیبا و دارای طرح های خاصی است که گفته شده در کلیساهای ایران کم نظیر و حتی بی همتا است. 
گچ بری های کلیسا را می توان از شاهکارهای قرن یازدهم به شمار برد. 
به گفته ارامنه شیراز، این کلیسا قرن های گذشته دومرتبه به علت زمین لرزه آسیب دید که در بازسازی های بعدی، طبق طرح نخست، تعمیر و بازسازی شد. 
این کلیسا سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار تاریخی و باستانی ثبت شد. 
عضو شورای خلیفه گری ارامنه جنوب کشور با اشاره به وضعیت کلیسای مریم مقدس در شیراز گفت: شاید این شورا در نگهداری این کلیسا کوتاهی کرده باشد اما با توجه به قدمت ساختمان و ارزش تاریخی آن، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در حفظ این اثر تاریخی مسئولیت دارد. 
کشیش مسروپ گلستانیان افزود: قرار گرفتن این کلیسا در بافت قدیمی شیراز به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری این شهر می تواند آن را به جاذبه مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند. 
وی ادامه داد: از این منظر، مقاوم سازی و بازسازی کلیسای مریم مقدس هزینه نبوده و می توان به عنوان یک سرمایه گذاری درازمدت برای سرمایه گذاران محسوب شود. 
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: پیش از این اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از ساختمان این کلیسا بازدید کرده اند و در از مشکلات آن مطلع هستند. 
هرموند آراطونیان افزود: شورای خلیفه گری ارامنه جنوب کشور نیز قبلا قول تامین بخشی از هزینه های بازسازی آن را داده است. 
وی ادامه داد: در حالی که کلیساهای ارامنه در شهرهای مشهد، تبریز، بوشهر و آبادان بازسازی شده اند موجب تاسف است که این کلیسای قدیمی در شیراز به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری به حال خود رها شده است. 
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز گفت: قرار گرفتن این کلیسا در مجاورت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در سومین حرم اهل بیت نشان دهنده ارتباط نزدیک بین ادیان الهی در این سرزمین است و هیچ کدام از کلیساهای موجود در سایر شهرها این ویژگی را ندارند. 
آراطونیان گفت: سبک سازی سقف این کلیسا باید هرچه زودتر انجام شود، چرا که بخش هایی از سقف این ساختمان دچار ریزش شده است و در صورت خفیف ترین زمین لرزه و یا بارش شدید باران امکان ریزش آن وجود دارد.