سیاسی

روزهای سخت مادورو در ونزوئلا

فرستاده عالی نظامی ونزوئلا در سفارتخانه این کشور در آمریکا، گفت که «نیکلاس مادورو» را رئیس‌جمهور ونزوئلا نمی‌داند و از نظامیان این کشور خواست که خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند.

وابسته نظامی ونزوئلا در سفارتخانه این کشور در آمریکا، ضمن اعلام حمایت از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت فعلی ونزوئلا، به واشنگتن پناهنده شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سرهنگ «خوزه لوئیس سیلوا» فرستاده عالی نظامی ونزوئلا در آمریکا طی یک پیام ویدئویی از دفتر کارش در سفارتخانه واشنگتن گفت: «اکنون با مردم ونزوئلا و مخصوصا با برادرانم در نیروهای مسلح کشورم صحبت می‌کنم و از آنها می‌خواهم که رئیس خوان گوایدو را به عنوان تنها رئیس‌جمهور مشروع به رسمیت بشناسند».

سیلوا همچنین در تماس تلفنی با رویترز گفت که دیگر «نیکلاس مادورو» را رئیس‌جمهور ونزوئلا نمی‌داند و خواستار برگزاری انتخابات شد.

گوایدو نیز در صفحه شخصی توئیتر خود ضمن استقبال از این بیانیه وابسته نظامی ونزوئلا در آمریکا، از دیگر مردم این کشور و مخصوصا نظامیان ونزوئلا خواست که راه او را در پیش بگیرند.

 این در حالی است که اولتیماتوم ۷۲ ساعته مادورو به دیپلمات‌های آمریکایی در سفارتخانه این کشور در ونزوئلا برای ترک کاراکاس، بامداد یکشنبه منقضی شد و هنوز هم اقدامی متعاقب آن صورت نگرفته است.

رویترز اما گزارش می‌دهد که مادورو از موضع خود برای اخراج تمام دیپلمات‌های آمریکایی عقب‌نشینی کرده و پیشنهاد داده که به‌جای سفارتخانه، طی ۳۰ روز آینده «دفتر حافظ منافع» در دو کشور گشوده شود. اگر دو طرف در این باره به توافقی نرسند، دیپلمات‌های آنها باید کشورهای مقابل را ترک کرده و سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها تعطیل می‌شوند.

گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان مادورو چهارشنبه این هفته در اقدامی که از سوی دولت این کشور تلاش برای انجام کودتا خوانده شد، خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد و سوگند یاد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوی آمریکا نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهوری قانونی به رسمیت شناخت و در مقابل نکلاس مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.

همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.