اجتماعی

واکسن فلج اطفال و شایعات

قائم مقام وزیر بهداشت ضمن تکذیب شایعات مرتبط با و اکسن فلج اطفال گفت: دوشنبه آینده با رأی قاطع در خدمت آقای نمکی خواهیم بود.

ایرج حریرچی در ارتباط با موضوع واکسن فلج اطفال و حواشی ایجاد شده در مورد این مسئله در فضای مجازی اظهار داشت: واکسن فلج اطفال در دو نوع خوراکی و تزریقی است که نوع خوراکی ۳۰ سال است که ۵ بار از نوزادی تا ۱۵ ماهگی ارائه می‌شود و این نوع خوراکی در واقع ویروسی ضعیف شده است که از طریق مدفوع می‌تواند به محیط برگردد بنابر این ۱۰ سال پیش تصمیم بر آن شد که به تدریج مانند آبله نوع تزریقی آن ارائه شود.

وی افزود: از سال ۹۴ سازمان بهداشت جهانی با وفاق بین‌المللی و تصمیم کمیته کشوری اعلام شد که دیگر نوع دو در ۴ ماهگی خوراکی داده نشود و تزریقی باشد ولی نوع یک و سه را خوراکی ارائه دهند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار واکسن طی سال ۹۴ خریداری و از مرداد ماه تحویل داده شد، گفت: واکسن تزریقی فلج اطفال که باید ۴ ماهگی ارائه شود ارتباطی با نوع خوراکی ندارد و در واقع برای مقابله با نوع دیگری از ویروس فلج اطفال است و از ۱۷ شهریورماه تزریق ۴ ماهگی آن در حال انجام است و ما اعلام کرده‌ایم کسانی که این واکسن را دریافت نکرده‌اند جهت انجام آن اقدام کنند.

حریرچی با اشاره به اینکه خوشبختانه در کشور ما مقابله با ویروس فلج اطفال به خوبی انجام گرفته و این در حالی است که در کشورهای همسایه هنوز این بیماری حتی به صورت شدید نیز گزارش می‌شود، گفت: مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند و شایعاتی که گفته شده نوع خوراکی آن مؤثر نبوده است را توجه نکنند و ما این مسئله را تکذیب می‌کنیم.

وی بیان داشت: سه نوع مختلف ویروس یک دسته بیماری به نام فلج اطفال ایجاد می‌کند و طبق مصوبه کشوری که در کل دنیا نیز چنین برنامه‌ای است نوع خوراکی باید ۵ بار از نوزادی و تزریقی یکبار در طول عمر انجام شود. ولی آنهایی که در گذشته این نوع تزریقی را نزده‌اند اختلالی ایجاد نمی‌کند ولی متولدین ۹۵ به بعد باید برای تزریق این واکسن خانواده‌هایشان توجه داشته باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفت: قبول می‌کنیم که وضعیت مطلوبی در فضای مجازی در این زمینه ایجاد نشد و کم‌لطفی‌هایی انجام گرفت. متأسفانه گاهی در کشور ما مخالف‌خوانی را روشن‌فکری تلقی می‌کنند.

حریرچی با تأکید بر اینکه به خاطر دنیای دیگران آخرت خود را خراب نمی‌کنیم گفت: تمام شایعات مطرح شده در زمینه واکسن فلج اطفال را تکذیب می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت وزیر ندارد و شما چگونه قائم مقام وزیر هستید، گفت: طبق قانون سرپرست وزارت بهداشت همه اختیارات قانونی وزیر را دارد و دوشنبه آینده ان‌شاءالله با رأی قاطع آقای نمکی در خدمت ایشان خواهیم بود چرا که سرپرست وزارت بهداشت با حمایت جامعه پزشکی، نخبگان،‌و گروه‌های مختلف همراه بوده و نمایندگان نیز تقریبا حمایت قاطعی خواهند داشت و ان‌شاءالله با رأی بالا همچون هاشمی وارد وزارتخانه خواهد شد.