اجتماعی

پیرها برند ددر

ولی آذروش در نشست خبری، گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات عدیده مالی و صورت‌حساب‌های مالی که شفاف نبود و رسیدگی به آن غیرممکن بود شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی دچار مشکلات بسیاری شد اما اینک با مشکلات زیادی که پشت‌سر گذاشته در بررسی مجمع حسابرسی توانسته‌ایم در رده مطلوبی قرار بگیریم. 

وی گفت: درصد سود حاصل از شرکت‌های تابعه این هلدینگ حدود ۵ تا ۶ درصد عاید بازنشستگان کشوری می‌شود این در حالی است که نباید فراموش کنیم شرکت‌های زیادی زیان‌ده بوده‌اند.

آذروش گفت: خروج از بنگاه‌داری و واگذاری شرکت‌ها را در برنامه داریم اما نمی‌توانیم به راحتی آنها را بفروشیم بلکه باید ابتدا از نظر زیان‌دهی آنها را بهینه کرده و سپس به فروش برسانیم.

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا صندوق بازنشستگی کشوری گفت: شرکت‌هایی مانند کفش ملی، هواپیمایی آسمان، انبارسازی عمومی خدمات گمرکی و کارخانه کاغذسازی قائم‌شهر از جمله این شرکت‌های بحرانی بوده که اکنون از حالت زیان‌دهی خارج شده‌اند. 

وی در رابطه با شفاف‌سازی و انتصاب مدیران هیأت مدیره در این حوزه، گفت: در راستای شفاف‌سازی و دستور ویژه وزیر رفاه اسامی تمام اعضای هیأت مدیره در سایت ما قرار گرفته و اکنون یک نفر عضو بازنشسته نداریم که در قالب هیأت مدیره یا در سایر شرکت‌ها فعالیت کند. همچنین برنامه صد روزه خود را به وزیر رفاه ارائه کردیم. 

آذروش گفت: خروج از بحران با موضوع خارج شدن شرکت‌ها از زیان‌دهی متفاوت است چرا که بسیاری از شرکت‌ها طی سنوات گذشته به صندوق بازنشستگی تحمیل شده‌اند و اکنون در تلاشیم آنها را به سودرسانی برسانیم. 

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: در مجموعه انتصابات خود به شایسته‌سالاری، تخصص‌ و جوان‌گرایی افراد توجه داریم نه به فامیل‌بازی حتی در این زمینه کمیته انتصابات هم ایجاد شده است. 

وی همچنین در مورد واگذاری سهام به بازنشستگان گفت: این مجموعه در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری است و سهامدار اصلی این هلدینگ، صندوق بازنشستگی است و چنانچه بر اساس سیاست‌گذاری‌ها قرار باشد سهامی واگذار شود ما مشکلی نداریم.

آذروش در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، در مورد میزان طلب انباشته شده این شرکت‌ها از دولت، گفت: ما از دولت یک ریال هم نمی‌گیریم و منابع دولتی نداریم حتی حقوق پرسنل ما از درآمد هزینه خودمان است. این در حالی است که شرکت‌هایی که به مجموعه صندوق بازنشستگی واگذار شده‌اند قطعا زیان‌ده بوده‌اند و نمونه آنها را در واگذاری کارخانه نیشکر هفت تپه دیدیم که چه فاجعه‌ای رخ داد قطعاً باید بر این موضوعات دقت شود.

وی ادامه داد: زمانی که دولت این شرکت‌ها را واگذار کرده هدفش اشتغال بوده اما همه آن محقق نشده است. ما امسال ۳۰ درصد افزایش سود قابل تقسیم داشته‌ایم که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است. 

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به سؤال دیگر فارس در مورد علت زیان‌دهی شرکت‌ها در سنوات گذشته گفت: در سال‌های قبل حساب‌های مالی غیرقابل رسیدگی بوده و علت آن سوءمدیریتی بوده که در شرکت‌ها وجود داشته در نتیجه صورت‌های مالی مقبول نمی‌شده است و غیرقابل حسابرسی بوده است.

آذروش گفت: زمانی که کار مدیریتی درست نباشد مشکلات عدیده گریبانگیر شرکت‌ها می‌شود و ما وارث مشکلات گذشته شده‌ایم اما خوشبختانه اکنون مدیران قبلی که دارای سوءمدیریت بوده گرفتار دستگاه قضایی شده و به حسابشان رسیدگی خواهد شد. 

وی رقم زیان‌دهی این شرکت‌ها را به طور دقیق اعلام نکرد و گفت: در بحث تحریم‌ها متأسفانه روز به روز فشارهای مختلف اقتصادی به مردم وارد می‌شود و ما در راستای شفاف‌سازی و اشتغال مولد در جهت دور کردن تحریم‌ها حرکت می‌کنیم.

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا صندوق بازنشستگی کشوری با تأکید بر سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: از تک محصولی نفت باید رها شویم که این در بحث شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ مانند صنعت و معدن، حمل‌ونقل، گردشگری و … قابل احیا است. 

آذروش گفت: در بحث گردشگری میانگین درآمد حاصل از ورود یک گردشگر خارجی به کشور ۳۵۰۰ دلار است و اگر صادرات نفت را ۵۰ دلار در نظر بگیریم ورودی گردشگر برابر با ۳۰ بشکه نفت می‌شود به همین دلیل به سمت توسعه گردشگری و بومی‌گزینی برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم. 

وی افزود: ۲۲ هتل از ۶۵ هتل زیرمجموعه خود را ارتقای سطح ستاره داده‌ایم، این در حالی است که میانگین عمر هتل‌ها حدود ۴۰ سال بوده و نیازمند تعمیر و بهسازی است.

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا صندوق بازنشستگی کشوری از اعزام تورهای بازنشستگان و افزایش سقف تسهیلات خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۰۰ هزار بازنشسته می‌توانند از تورهای گردشگری استفاده کنند.

آذروش گفت: همچنین افزایش ۱۰ درصدی یارانه سفر به بازنشستگان و تخفیف ۵۰ درصدی خدمات هتل به فرد بازنشسته به همراه ۴ نفر و بن تخفیف ۱۵ درصدی در رستوران‌ها برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است.