اقتصادی

اگر و مگرهای بودجه ۹۸

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: ، احتمال دارد که به کلیات بودجه رأی داده نشود و برگردد تا اصلاحات ساختاری صورت گیرد یا آنکه اگر کلیات رأی بیاورد، در حین بررسی بودجه، قطعا اصلاحات ساختاری را مدنظر قرار خواهیم داد.

احتمال رد کلیات بودجه در نوبت عصر امروز مجلس وجود دارد/لزوم تغييرات جدي در لايحه

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه صحن علنی امروز (شنبه ۲۷ بهمن ماه) مجلس با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح نشست غیرعلنی صبح امروز پارلمان گفت: تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ گزارشی را درباره آخرین اقدامات این کمیسیون پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس ارائه کرد و در ادامه وزرای نفت، جهاد کشاورزی و صمت هم مطالبی را ارائه کردند و نوبخت هم در پایان جلسه مباحثی را بیان کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اکثرا نمایندگان معتقد بودند که باید متناسب با شرایط و وضع اقتصادی کشور، بودجه تغییرات محتوایی و ماهوی نداشته است و عمدتا تغییرات بودجه جزئی بوده است لذا وکلای ملت براین باورند که باید تغییرات جدی در لایحه بودجه ۹۸ انجام شود.

پورابراهیمی با اشاره به جمع بندی نهایی نشست غیر علنی هم اظهار کرد: مسیر حرکت را بر اساس همین گزارشی که نهایی شده است، مبنا قرار دهیم یا آنکه تغییرات بودجه به صورت ساختاری و متفاوت با این گزارش انجام شود، این لایحه بودجه، لایحه‌ای نیست که بتوانیم با آن به اهداف بلندی که در حوزه کلان اقتصادی داریم، برسیم و مطالبه ما این است که باید موضوعات پایه‌ای بیشتری را در ساختار بودجه ۹۸ قرار دهیم.

وی افزود: همچنین پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه تغییرات ساختاری باید در بودجه ۹۸ انجام شود و بازه زمانی آن قرار است دو ماه دیگر عملیاتی شود، ما شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بودجه بر اساس دودوازدهم یا سه دوازدهم حرکت کند و کار بودجه متوقف نشود و در این مدت تغییرات ساختاری هم زودتر اعمال شود، چرا که این تغییرات مطالبه جدی مقام معظم رهبری و همچنین نمایندگان است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: گزارشی که در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نهایی شده است، به دلیل آنکه بر اساس بودجه ۹۸ نمی‌توانیم تغییرات زیادی را انجام دهیم، نیازمند یک تحول محتوایی است و باید ببینیم که جمع بندی نهایی امروز به چه سمتی می‌رود.

پورابراهیمی همچنین با اشاره به اینکه به نظر من در کلیات و چارچوب مباحث بتوانیم یک تصمیم گیری داشته باشیم، بیان کرد: پیشنهاد ما این است که به جای آنکه بودجه را به این شکل جلو ببریم، دو دوازدهم یا سه دوازدهم بگذاریم و تغییرات ساختاری را انجام دهیم، چرا که فضای کلی مجلس این است که بودجه فعلی ارائه شده از سوی دولت با واقعیت‌های جامعه و شرایط سال ۹۸ مطابقت ندارد و مانند بودجه‌های سنوات گذشته است.

وی ادامه داد: همچنین رئیس جمهور اخیرا در شورای عالی اقتصادی اعلام کرده است که ما ظرف سه یا چهار ماه آینده گزارش جامع تحولات ساختاری را هم درباره بودجه و هم غیر بودجه می‌آوریم، در صورتی که مجلس عصر امروز جلسه داشته باشد، با توجه به فضای موجود، احتمال دارد که به کلیات بودجه رأی داده نشود و برگردد تا اصلاحات ساختاری صورت گیرد یا آنکه اگر کلیات رأی بیاورد، در حین بررسی بودجه، قطعا اصلاحات ساختاری را مدنظر قرار خواهیم داد.