اجتماعی

مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC)

مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و رونمایی از دستاوردهای جدید پژوهشگاه فضایی ایران امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

سه پروژه بومی فناوری فضایی افتتاح شد

حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران درباره آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) گفت: ماموریت اصلی پژوهشگاه فضایی تحقیقات و آزمایشگاه تخصصی یکی از ملزومات اصلی ایفای این نقش به شمار می‌رود و آزمایشگاه الکترومغناطیسی (EMC) گام بزرگی در رفع نیازهای کشور است.

وی افزود: این پروژه علاوه بر قابلیت‌های فنی، جذابیت ویژه‌ای دارد زیرا ما در ایام تحریم این پروژه را به پایان رساندیم و با تدابیر وزیر ارتباطات و پیگیری‌های همکاران در پژوهشگاه فضایی ایران توانستیم پروژه را با موفقیت به پایان برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر سامانه رادیو تلسکوپ که یک ابزار مهم و معتبر در عرصه نجوم رادیویی است، پروژه دیگر سامانه «شبیه‌ساز نرم‌افزاری ماهواره» SRI رونمایی خواهد شد که این سامانه ابزار کارآمدی در بحث طراحی ماهواره است و بازیگران بخش فضایی کشور از آن استفاده خواهند کرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: رویکرد جوان‌گرایی به شکل جدی ارائه شده و در حال پیشرفت است و هر موفقیتی که ما در این جا داریم، ماحصل زحمات جوانان متخصص و با انگیزه کشور است.

 آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی به همت متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران و با هدف تامین نیازهای آزمون سامانه های فضایی طراحی و ساخته شده است که یکی از زیرساختهای مهم در توسعه این فناوری هاست.

آزمون تداخل و سازگاری الکترو مغناطیسی جزو جدا نشدنی یک پروژه موفق فضایی و بخشی از روند اجرایی استاندارسازی محصولات فضایی در سطح بین المللی است.

با توجه به خلا وجود یک آزمایشگاه جامع برای پوشش کامل این آزمون ها در کشور، متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران پس از نیازسنجی و طراحی مفهومی، مراحل طراحی اولیه و دقیق را طی کرده و با تهیه تجهیزات مربوط به سفارش ساخت قطعات محفظه بدون انعکاس از بهترین نوع موجود در دنیا مراحل نهایی ساخت این آزمایشگاه را گذرانده اند.

این آزمایشگاه کامل ترین نمونه در نوع خود در کشور است و توانایی انجام آزمون های تداخل و سازگاری الکترومغناطیسی مطابق با استانداردهای فضایی است که قابلیت خدمات رسانی در حوزه های فضایی، صنعتی و دانشگاهی را ایجاد می کند.

یک سیستم فضایی باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت کار در محیط الکترومغناطیسی طبیعی خارج جو و محیط های الکترومغناطیسی ساخته دست بشر را داشته باشد.

‌برای مثال صاعقه یا خاصیت مغناطیسی زمین از جمله محیط های الکترومغناطیسی طبیعی است. هنگامی که یک سازه قضایی مانند فضاپیما در یک محیط پلاسمای خارج از جو زمین شناور باشد، یک اختلاف پتانسیل سازه ایجاد می شود که پدیده تخلیه الکترواستاتیک را به وجود می آورد و می تواند آثار مخربی در عملکرد سیستم داشته باشد.

‌همچنین بعضی از تداخل ها ناشی از ادوات ساخت انسان مانند رادارها یا سایر وسایل ارتباطی است، تمامی این محیطهای الکترومغناطیسی می‌تواند در عملکرد سیستم هنگام پرتاب یا در محیط جو ایجاد اختلال کند.

‌با توجه به هزینه های بسیار بالای ساخت و پرتاب ماهواره ها و همچنین با توجه به طول عمر و انتظار از چنین ماهواره‌هایی می‌توان نتیجه گرفت که وجود آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی برای صحت سنجی عملکرد درست بخش های گوناگون ماهواره در کنار هم و به تبع آن برآورده سازی الزامات ماموریت بسیار ضروری است به طوری که با وجود این آزمایشگاه و انجام آزمون های مورد نیاز، گام های بسیار موثری در جهت تشخیص و بالا بردن قابلیت اطمینان کل سیستم برداشته شود.