اقتصادی

برنامه ریزی برای بهبود وضعیت بورس

مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: ابزارهای مالی جدید در بورس طراحی شده که اکنون در مرحله دریافت تایید کمیته فقهی سازمان بورس، تدوین دستورالعمل و مطالعات مربوط به امکان سنجی تجاری و فنی قرار دارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خرید و فروش سهام شرکت ها، ابتدایی ترین معاملات در بورس و بازار سرمایه به شمار می روند که شرکت ها به این ترتیب اقدام به تامین مالی مورد نیاز و اجرای طرح های توسعه ای می کنند. 
دامنه فعالیت بورس فراتر از داد و ستد سهام است و روش های متنوعی برای تامین مالی طرح ها و شرکت ها با بهره گیری از بازار سرمایه وجود دارد که در سال های گذشته در ایران راه اندازی شده است. 
ابزارهای جدید معاملاتی پس از بررسی توسط کارشناسان مالی و اخذ تاییدیه کمیته فقهی بورس در ارکان مختلف بازار سرمایه بکار گرفته می شوند. 
براساس تازه ترین گام برای توسعه بازارهای مالی که قرار است بزودی ابزارهای «اوراق فروش استقراضی»، «وارانت» و «اختیار معامله سبد سهام» وارد بازار سرمایه شوند. 
«اوراق فروش استقراضی» به معنی فروختن اوراق بهاداری است که از شخص ثالث و با هدف خریدن مشابه همان دارایی در آینده جهت پس دادن آن به قرض دهنده، قرض گرفته می‌شوند.
«وارانت» از ابزارهای مالی که دارنده آن، حق خرید از صادر کننده اوراق را به قیمت خاص در بازه زمانی خاصی که هر دو از قبل تعیین شده‌اند، دارد.
«اختیار معامله سبد سهام» نیز قراردادی است بین خریدار و فروشنده که حق خرید یا فروش سبد پایه را تا زمان انقضای اختیار معامله و به قیمت مورد توافق، به خریدار می دهد.
با توجه به مشکلات شبکه بانکی و ناتوانی آنها در تامین مالی شرکت ها، نقش بورس و بازار سرمایه در تامین مالی طرح های اقتصادی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. 
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران در این باره گفت: ابزارهای مالی موجود در بورس تهران شامل سهام، «حق تقدم»، «آتی تک سهم»، «آتی سبد سهام»، «اختیار معامله سهام»، «اختیار فروش تبعی»، اوراق مشارکت، انواع صکوک (ابزار مالی اسلامی)، صندوق های قابل معامله، صندوق زمین و ساختمان است. 
وی ضمن برشمردن اهداف کلان بورس، گفت: ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، تعمیق بازار و تسهیل دسترسی به آن با بهره‌ گیری از فناوری های جدید، بکارگیری مقررات و رویه‌های مؤثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور و خلق ارزش برای سهامداران از جمله اهداف است. 
مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: نوآوری و راه اندازی ابزارهای جدید اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت و صکوک از سیاست های استراتژیک بورس تهران برای ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت های مولد اقتصادی است. 
وی نوآوری در ابزارهای مالی توسط بورس تهران را خاطرنشان ساخت و گفت: نوآوری در ابزارهای تأمین مالی با راه اندازی اوراق مشارکت، صکوک، صندوق زمین و ساختمان، اختیار فروش تبعی، نوآوری در سرمایه گذاری غیرمستقیم با راه اندازی «صندوق های قابل معامله» و نوآوری در ابزارهای پوشش ریسک با راه اندازی قرارداد آتی تک سهم، اختیار فروش تبعی، قرارداد اختیار معامله سهام و قرارداد آتی سبد سهام به متنوع سازی ابزار های مالی منجر شده است. 
صحرایی پیگیری راه اندازی ابزارهای جدید مالی را یادآور شد و افزود: از ابزارهای مالی نوین طراحی شده که در مرحله راه اندازی و نهایی شدن قرار دارند،
می توان به «اوراق فروش استقراضی»، «وارانت»، «اختیار معامله سبد سهام»، «گواهی سپرده سهام»، اوراق سود تقسیمی و اسناد قابل معامله نام برد. 
وی اضافه کرد: ابزارهای جدید مالی اکنون مراحل دریافت مصوبه از کمیته فقهی سازمان بورس یا تدوین دستورالعمل توسط بورس تهران و ارسال به سازمان بورس یا مطالعات تطبیقی و امکان سنجی تجاری و فنی را می گذرانند. 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: تعداد صنایع بورسی در سال ۱۳۹۷ به ۴۰ صنعت افزایش یافته است.