سیاسی

اتهام جدید ترامپ به دموکراتها: ضد یهود هستید

تارنمای هیل گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به قطعنامه مجلس نمایندگان این کشور در «محکومیت گسترده اظهارات نفرت انگیز»، حزب دموکرات را «ضد اسرائیلی» و «ضدیهودی» توصیف کرد.

این تارنمای آمریکایی افزود، در این قطعنامه که عصر پنجشنبه صادر شده است، به اظهارات چند وقت گذشته «ایلهان عمر» نماینده دموکرات از ایالت مینه سوتا اشاره ای نشده است. 
این نماینده زن مسلمان به دلیل اظهاراتی که گفته می شود یهودستیزانه است، با انتقادهایی مواجه است. 
ترامپ خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: رای مجلس نمایندگان آمریکا شرم آور است. دموکرات ها به یک حزب ضد اسرائیلی تبدیل شده اند. آنها به حزبی یهودستیز تبدیل شده اند. 
هیل نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۷ رای موافق در مقابل ۲۳ رای مخالف، نفرت پراکنی علیه یهودیان، مسلمانان و دیگر گروه ها را در واکنش به اظهارات ایلهان عمر درباره گروه های حامی اسرائیل محکوم کرد.
در پیش نویس اولیه این قطعنامه صرفا یهودستیزی محکوم می شد اما به دنبال تنش های دموکرات ها درباره اشاره احتمالی آن به یکی از دو زن مسلمان راه یافته به کنگره تغییراتی در آن ایجاد شد. 
براساس گزارش هیل، در هیچ یک از نسخه های این قطعنامه اشاره ای به نام ایلهان عمر یا اظهارات وی نشده است. 
واکنش ترامپ به این قطعنامه خشم دموکرات ها را برانگیخته است. آنها رئیس جمهوری آمریکا را به سیاست های تزویرآمیز و سوء استفاده از جنجال ها بر سر یهودستیزی بین اعضای حزبش برای کسب اهداف سیاسی متهم کرده اند.
«تد ویچ» نماینده دموکرات از ایالت فلوریدا در توئیتی به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: من استفاده از یهودستیزی توسط همکارانم از حزب دموکرات و جمهوری خواه و از سوی کمپین شما را محکوم می کنم. این یک مساله سیاسی نیست و موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. آن را متوقف کنید.
هیل نوشت: لحن ترامپ همچنین از سوی گروه های مدافع یهودیان محکوم شده است. 
«هالی سویفر» (Halie Soifer) مدیر اجرایی شورای دمکراتیک یهودیان آمریکا گفت از این که رئیس جمهور ترامپ بار دیگر فقدان صداقت، دورویی و تمایل خود را برای استفاده از یهودستیزی و اسرائیل به عنوان یک فوتبال سیاسی به نمایش گذاشت، ناامید شدیم اما متعجب نیستیم. 
«جیمی پاسکین» نماینده دموکرات و از نویسندگان قطعنامه اخیر نیز درمصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: بخت با ترامپ بوده که در متن این قطعنامه از اشاره خاص به اظهارات گذشته او پرهیز شده است.
هیل افزود: در این قطعنامه، اتهام «وفاداری دوگانه» علیه آمریکایی یهودی تبار محکوم و به مثابه یهودستیزی توصیف شده است زیرا نشان می دهد که شهروندان یهودی نمی توانند آمریکایی هایی وطن پرست و معتمد باشند. 
این رسانه افزود: استفاده از این لحن در واکنش به اظهارات ایلهان عمر بوده که به تازگی گروه های حامی اسرائیل را به تلاش برای فشار بر حامیان شان برای «وفاداری به یک کشور خارجی» متهم کرد.
به دنبال واکنش برخی از دموکرات های ترقی خواه، متن اولیه این قطعنامه تغییراتی کرد و در آن هرگونه اظهارات تعصب آمیز علیه مسلمانان، آمریکایی های لاتین و آسیایی تبار و غیره و حتی مهاجران و افراد از هر رنگ پوستی محکوم شد.
هیل نوشت: برخی از دموکرات ها نگران آن بودند که قطعنامه اولیه به تلاش های جمهوری خواهان برای ایجاد اختلاف بین دموکرات ها به بهانه اظهارات ایلهان عمر کمک کند. 
در قطعنامه مذکور همچنین به ناآرامی آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر شارلوتزویل ویرجینیا اشاره شده است که یک معترض ناسیونالیست سفیدپوست با استفاده از خودروها به جمعیت معترضان مخالف حمله کرد و یک زن را به کشتن داد. 
به گزارش ایرنا، ‘ایلهان عمر’ نماینده سومالیایی تبار مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون بارها در سخنرانی و مصاحبه های خود با رسانه های آمریکایی از نفوذ گسترده صهیونیست ها در هیات حاکمه آمریکا انتقاد کرده است.
وی نقش لابی های صهیونیست درسیاست آمریکا را مخرب دانسته و گفته است این لابی ها به اعضای کنگره پول می دهند تا از رژیم صهیونیستی دفاع کنند.