فرهنگی

درجشنواره هفته فرهنگ دیلم؛ رقم خورد: تجلیل از ۶۳ سال خدمات مطبوعاتی پیشکسوت جنوب کشور

به همت اعضای شورای شهر و شهرداری بندر دیلم هفته فرهنگ و هنر این شهر قدیمی ساحلی در سالن اجتماعات مسجد نور واقع بر ساحل خلیج همیشه فارس برگزار گردید.

محمد رضا غزنوی رییس شورای شهر هدف از اجرای این جشنواره را بیان دستاوردها و ظرفیتهای این شهرستان در حوزه های مختلف فرهنگی ،هنری و اجتماعی و ارج نهادن به تلاشهای فرهیختگان تاثیر گذار این دیار عنوان نمود.
ششمین شب این جشنواره با تجلیل از پیشکسوت مطبوعات جنوب کشور همراه بود.
دکتر خلیفه زاده محقق و پژوهشگر تاریخ با گرامیداشت یاد بزرگان دیلم و لیراوی از اقای پرویز خلیجی بعنوان چهره ماندگاراین خطه یاد کرد و افزود که مستندات من در مراجعه به کتابخانه مرجع مجلس شورای اسلامی بیانگر فعالیت ۶۳ساله این پیشکسوت مطبوعات جنوب کشور است.

دکتر خلیفه زاده افزود تلاش برای احداث بیمارستان در دیلم و درمانگاه در روستاهای لیروای، دایر کردن دبیرستان،ایجاد راههای ارتباطی(بخصوص پل زیدون حد فاصل دیلم ،بهبهان)،تلاش برای ایجاد تاسیسات آب و برق و تاسیس دادگاه و همه نیازمندیهای یک شهر مدرن را از شش دهه پیش ملحوظ نظر این فعال عرصه مطبوعات بوده است.
همکاری گسترده وی با مطبوعات ازسال ۱۳۳۵ با روزنامه های فریاد خوزستان دراهواز، پیک خجسته شیراز،پست تهران و تهران مصور، کیهان و اطلاعات آغاز و با همکاری با خبرگزاری ایرنا، روزنامه خبر،نیم نگاه شیراز و… ادامه یافت و اینک با روزنامه های جمهوری اسلامی،طلوع فارس و خوزستان و بسیاری از پایگاههای خبری تحلیلی از جمله تابا نیوز. ذاکر نیوز. بدرپرس . ایران باران نیوز و صاحب قلم در حال استمرار است.
به گزارش آژانس خبری تحلیلی آزاد در این جشنواره یک هفته ای همچنین از مولف کتاب دریانوردی زنده یاد “عبدالله فهیمی “دریانورد شهیر دیلمی رونمایی شد
.

در این جشنواره که شناساندن صنایع دستی و غذاهاو شیرینی های محلی را نیز دستمایه خود کرده بود شاعران بندر دیلمی از جمله هاشم شعله.فتح الله علیمرادی،ابراهیم کازرونی،معصومه زمردی،خیری خلیفه زاده،مختار تنگسیری و مرضیه رشتی و بشیر ذبیحی با قرائت اشعاری با مضامین دیلم ، پیشینه تمدنی و فرهنگی این کهن دیار را پاس داشتند.

بندر دیلم در شمال استان بوشهر و در مجاورت استانهای خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد واقع است.