اجتماعی

باغداران منصوریه بهبهان چشم انتظار یاری مسئولان

همزمان با برگزاری جشنواره شکوفه های زردآلو که به همت شهرداری منصوریه در باغهای این شهر برپا گردید، بر وجود جاذبه های گردشگری و ظرفیتها و توانمندیهای کشاورزی این منطقه تاکید شد.

در ۵ کیلومتری بهبهان از دیرباز روستایی با ویژگیهای منحصر بفرد باغات و زمین حاصل خیز خود ،نگاه مردمان این دیار را به خود معطوف کرده است.

کشت و زرع ، در روستایی که اینک شهر منصوریه نامیده میشود از سال ۱۳۲۵ با غرس نهال انواع محصولات آغاز شد،

زمین زرخیزی که در این قطعه از خاک وطن، انواع درختان انار ، سیب ترش ،زردآلو. انگور . انجیر، هلو، نخل و توت را درخود پرورانده و انواع مختلفی از این هشت محصول را در طول سال به بار می نشاند.

گلاب گیری از گل محمدی و کاشت توت سفید بدون قند نیز از دیگر ارمغانها بدست آمده از این خاک زرخیز است.

حفظ و بقا این باغات همت مسئولین را میطلبد. متاسفانه از ۱۴۰۰هکتار زمین زراعی اکنون فقط ۴۰۰هکتار زیر کشت می باشد.
حبیب نقی زاده باغدار کهنسال منصوریه با حسرت از سم پاشی هوایی باغات در دهه های گذشته سخن می گوید و می افزاید: اکنون برای سم پاشی و آبیاری باید با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنیم.

بهرام مکرمیان شهردار منصوریه از نبودن آموزش علمی و فنی کشاورزی در بین جوانان یاد کرد و اظهار داشت: اداره جهادکشاورزی میتواند با پلاک کوبی و حذف درختان افت زده و نیز آموزش جوانان محلی جویای کار نسبت به حفظ و تقویت باغات این منطقه به عنوان سرمایه ملی اقدامات موثرتری صورت دهد.

خیرالله احمدی از باغداران شهر منصوریه، نبود انبار نگهداری، عدم حمایت برای فروش بهنگام و با قیمت مناسب را از دیگر مشکلات کشاورزان منصوریه خواند و گفت: سود تلاش باغداران تنها و تنها به جیب دلالان می رود.

حسین سناجویی باغدار دیگر منصوریه، اشتغال زایی برای جوانان، گسترش گردشگری، تکثیر پرورش زنبور عسل را از دیگر فواید توجه به باغات منطقه قلمداد نمود وخواهان توجه مسئولین در امر حفاظت و توسعه باغهای منصوریه شد.

کامبیز محسنی مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با تایید مشکلات باغداران،از تلاش برای ایجاد آبیاری قطره ای سخن گفت اما کمبود نیروی انسانی و حجم وسیع مسئولیتها در مجموعه تحت مدیریتش را عامل عدم توفیق در برآوردن خواسته های باغداران منصوریه عنوان نمود.

شایان ذکر است آخرین جلسه شورای اداری شهرستان به ریاست محمدحری فرماندار بهبهان در سال ۹۷ در یکی از باغات شهر منصوریه با هدف مشاهده و بررسی معضلات باغداران تشکیل شد که بارقه ای از امید در دل کشاورزان ایجاد نمود