سیاسی

انتخابات آمریکا را اسرائیل کنترل می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایکل جونز»، نویسنده و تحلیلگر مطرح آمریکایی و سردبیر فعلی مجله «Culture Wars» (جنگ‌های فرهنگی) از حمایت‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

جونز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره اقدام اخیرترامپ در حمایت از ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی گفت: «بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) درباره اقدام ترامپ در خصوص بلندی‌های جولان گفت که این اقدام نشان می‌دهد آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده است.»

این استاد بازنشسته دانشگاه ادامه داد: «این سخنان روی یوتیوب قرار گرفته و [تا الان] ۱۳۰۰۰ نفر از آن بازدید کرده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید آیا آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده یا نه، فقط نظرات زیر این ویدئو را بخوانید. هیچ‌کدام به نفع اسرائیل نیستند. همه‌شان احساس‌هایی از این قبیل را منتقل می‌کنند که ما حالا به “ایالات متحده اسرائیل” تبدیل شده‌ایم یا اینکه آمریکا خودش را فروخته است. مردم آمریکا بی‌تفاوتند و وقتی که آنها بی‌تفاوتند یعنی اینکه با کل ماجرا از اساس مخالفند.»

جونز درباره دلیل اقدام ترامپ در این مقطع زمانی هم اظهارنظر کرده و نتانیاهو و ترامپ را با توجه به وضعیتی که در داخل فلسطین اشغالی و آمریکا با آن مواجه هستند به افرادی در حال غرق‌ شدن تشبیه کرده که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند. 

او می‌گوید: «سوال این است که چرا این اتفاق، الان افتاده است؟ دلیل واقعی این است که دو انسان در حال غرق شدن در بحبوحه یک طوفان عظیم همدیگر را در آغوش گرفته‌اند. این دو فرد در حال غرق شدن در اینجا دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو هستند.»

در حال حاضر، چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، درباره این پرونده‌ها مورد بازجویی قرار گرفته است.

دادستان کل رژیم صهیونیستی ماه گذشته تأیید کرد که قصد دارد «بنیامین نتانیاهو» را رسماً در سه مورد از این پرونده‌ها متهم کند. اعلام جرم علیه نتانیاهو زمانی اعلام شد که حدود ۴۰ روز به برگزاری انتخابات ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در اراضی اشغالی باقی مانده بود.

مایکل جونز در ادامه توضیحات خود گفت: «نتانیاهو در آستانه اعلام جرم قرار دارد. او برای خارج شدن از این وضعیت بغرنج نیازمند نوعی کودتا است. دونالد ترامپ هم با وضع مشابهی در ایالات متحده رو به رو است. او دقیقاً با اعلام جرم مواجه نیست ولی از وقتی که سر کار آمده دولت پنهان به دنبال آن است او را از قدرت کنار بزند یا اینکه دست کم او را رام کرده و به انجام کارهای مد نظر خودش وادار کند.»

جونز در ادامه «سلطه یهودی‌ها بر نظام سیاسی آمریکا» را یکی از خواسته‌های این «دولت پنهان»-به زعم او- و وجوه «حاکمیت الیگارشی» مدنظر آنها برشمرد. او جنجال‌های ایجاد شده بعد از سخنان «ایلهان عمر»، نماینده مسلمان کنگره آمریکا درباره نقش لابی‌های صهیونیستی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی در آمریکا را یکی از مصادیق فشارهای همین حاکمیت الیگارشی توصیف کرد. 

جونز می‌گوید: «یکی از مولفه‌های اصلی حاکمیت الیگارشی سلطه یهودی‌ها بر نظام سیاسی [آمریکا]  است.این همان چیزی است که ایلهان عمر، نماینده ایالت مینه‌سوتا-که مسلمان و سومالیایی‌تبار است- آن را مطرح کرد و همه داد و فریاد راه‌انداختند که “چطور می‌تواند این حرف‌ها را بزند؟” او این حرف‌ها را زد چون همه می‌دانند درست می‌گوید.»

برخی از تحلیلگران چراغ سبز ترامپ به رژیم صهیونیستی برای ادعای حاکمیت بر جولان اشغالی را هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو توصیف کرده‌اند. این تحلیلگران می‌‌گویند هدف ترامپ، بالابردن محبوبیت نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی بوده است. 

جونز در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند اقدام ترامپ مصداق دخالت در امور داخلی اسرائیل به شمار می‌رود یا خیر، می‌خندد و می‌گوید: «این حرف شبیه جوک است. من را که دست نینداخته‌اید؟ البته که آنها به صورت دوجانبه در انتخابات‌های هم دخالت می‌کنند.» 

وی اضافه کرد: «من می‌خواهم درباره حالت عکس  حرفی که زدید صحبت کنم… آیا اسرائیل در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند؟ البته که اسرائیل این کار را انجام می‌دهد. نتانیاهو درست وقتی که اوباما نمی‌خواهد او به اینجا [آمریکا] بیاید، سر و کله‌اش اینجا ظاهر می‌شود، علیه توافق هسته‌ای تبلیغ می‌کند، ۲۵ نفر از جا برخاسته و برایش کف می‌زنند؛ آیا این دخالت در انتخابات نیست؟ شبیه جوک است؛ آنها انتخابات‌ها را کنترل می‌کنند در آن دخالت نمی‌کنند. آنها انتخابات را کنترل می‌کنند.»