اجتماعی

بررسی اخرین وضعیت سیل در گلستان

وزیر کشور با اشاره به آغاز بارش باران در مناطق سیل‌زده گفت: باید هرچه سریع‌تر سیلاب شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان به دریا هدایت شود.

این روزها گلستان و روستاهای اطراف گلستان درگیر سیل بی‌سابقه‌ای شده و مردم این استان با مشکلات فراوانی ناشی از سیل روبرو شده‌اند.

براساس این گزارش سامانه بارشی که از یکشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده باعث بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای استان مانند بوستان و گلستان و نرماب شده است.

به گفته علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.

با این بارش‌ها ۱۴ رودخانه اصلی در بالادست گنبد و بین راه هم رودخانه‌های تا حدفاصل گمیشان طغیان کردند.

‌‌سیل نوروزی مردم نجیب ترکمن‌صحرا را آواره کرده است. دستگاه‌های مختلف به‌دلیل گستردگی مناطق سیل‌زده قادر به امدادرسانی مطلوب نیستند اما در عین حال تجهیزات لشکر ۳۰، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و همه نیروهای مسلح پای کار آمده است تا بخشی از رنج مردم سیل‌زده را کم کند.‌

روستاهای این استان از مراوه‌تپه و گنبدکاووس تا آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان یکی یکی تخلیه شدند، بخش اعظمی از شهرها زیر آب رفته، دسترنج ماه‌ها تلاش کشاورزان نابود شده و آن ۳۷ هزار هکتار زهکشی نیز به کمک مردم نیامده است‌.

سرپرست استانداری گلستان خبر داد: ورود سیلاب به فرودگاه گرگان

میرمحمد غراوی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و تصمیماتی که برای تخلیه سیلاب از شهرهای آق‌قلا و سیمین‌شهر گرفته شده است، اظهار داشت: اقدامات برای پیشگیری از ورود سیلاب و طغیان رودخانه به مناطق سیمین‌شهر و گمیشان در حال انجام است.

سرپرست استانداری گلستان گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است با همکاری ستادکل نیروهای مسلح و با امکانات ارتش و سپاه انجام شود، لایروبی گرگانرود در محل اتصال به دریا از مسیر چارقلی تا خواجه‌نفس است. با این کار زمان تخلیه سیلاب به سمت دریا افزایش می‌یابد. از طرفی چون بارش داریم و امدادرسانی با بالگردها برای امروز ممکن نیست، روز گذشته از ظرفیت بالگردها برای خدمات‌رسانی به روستاهای سیل‌زده استفاده کردیم و آذوقه کافی به این روستاها رساندیم.

‌وی گفت: گاهی تصمیمات محلی از سوی برخی گروه‌ها و مردم گرفته می‌شود که امدادرسانی را مختل می‌کند. برای همین تصمیمات مشترکی گرفته شد تا فعالیت‌های مهندسی دستگاه‎ها به گونه‌ای انجام شود که مسئولان محلی توجیه و از تبعات این اقدامات مطلع شوند تا ممانعت در محل صورت نگیرد و اقدامات سریع به نتیجه برسد.

غراوی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما آب‌گرفتگی شهرک صنعتی آق‌قلا و سرایت بخشی از سیلاب به فرودگاه گرگان است. تلاش می‌کنیم با بازگشایی مسیر به سمت رودخانه قره‌سو بخشی از آب را هدایت کنیم.

وزیر کشور: سیلاب آق‌قلا و گمیشان باید به دریا هدایت شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه ستاد بحران استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاد بحران استان هر روز صبح جلسه دارد و اقدامات روز قبل بررسی و تصمیمات جدید برای تسریع در روند خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان گرفته می‌شود. اولویت اصلی همه نیروها در استان خروج آب از شهر آق‌قلا و روستاهای اطراف بوده و این کار به نیروهای مسلح با محوریت سپاه واگذار شده است.

وزیر کشور گفت: با اقداماتی که در داخل شهر آق‌قلا صورت گرفته و شکاف‌هایی که در مسیر سیلاب ایجاد شده و همچنین کاهش خروجی سد وشمگیر، سطح آب در آق‌قلا کاهش پیدا کرده است. وزارت راه و شهرسازی مسئول تهیه امکانات ترابری و همچنین هلال احمر مسئولیت تدارکات از جمله تهیه پتو، چادر، موادغذایی و غیره است که تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

رحمانی‌فضلی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ بارندگی از روزهای قبل روز گذشته که شرایط جوی مساعد بود، بالگردهای مستقر در استان به تمامی روستاهای سیل‌زده آذوقه رساندند. مشکل مهم سیلابی است که در آق‌قلا و گمیشان باقی مانده و با توجه به بارش باران باید هرچه سریع‌تر آب را به دریا هدایت کنیم.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه وضعیت گنبدکاووس به حالت عادی برگشته است، اظهار داشت: با اینکه حدود ۴۰ درصد شهر گرفتار سیلاب شده بود اما تاکنون حدود ۹۰ درصد منازل از آب تخلیه شده است اما هنوز مردم گرفتاری و مشکلات زیادی دارند.

وی از مردم خواست اگر می‌خواهند کمکی به سیل‌زدگان استان گلستان داشته باشند، این کمک‌ها نقدی و یا وسایل و لوازم منزل باشد.

گلستان| تنها مسیر ارتباطی گمیشان براثر سیلاب مسدود شد

امیرشیر توماج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جاده ناردانلی به سیمین‌شهر تنها محور مواصلاتی این شهرستان بود که به دلیل سیلاب ورودی از سمت آق‌قلا تخریب و مسدود شده است.

وی افزود: این مسیر در ۶ روز گذشته به دلیل بارش‌ باران و رواناب تخریب شده بود اما روز گذشته تلاش کردیم بخشی از جاده برای انتقال ماشین‌آلات و بیل مکانیکی به شهرستان گمیشان ایمن شود. با اینکه سرعت سیلابی که از سمت آق‌قلا به شهرستان گمیشان وارد شده، کم است اما براساس پیش‌بینی‌ها شهر گمیش تپه دچار آب‌گرفتگی خواهد شد.

فرماندار گمیشان اظهارداشت: بخشی از مسیر بندرترکمن به گمیشان در چند نقطه نیاز به ایجاد شکاف دارد تا بتوانیم بخشی از سیلاب را به سمت دریا هدایت کنیم. با استفاده از ماشین‌آلات سنگین توانستیم بخشی از مسیر گمیش‌تپه به سمت چارقلی و ورودی مصب دریا را برای هدایت آب، بازگشایی کنیم.

بسیجیان محله‌های سیل‌زده گنبدکاووس را لایروبی می‌کنند

سرهنگ رمضان قاسم‌پور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان اظهارداشت: نیروهای بسیجی با دو دستگاه لجن‌کش و دیگر امکانات و تجهیزات توانستند ۹۰ درصد از محله مدرسی را لایروبی کنند. محله سیدآباد و محله مدرسی از مناطق آسیب‌پذیر هستند که در سیل اخیر دچار خسارت فراوانی شد‌ه‌اند.

فرمانده سپاه گنبدکاووس بیان داشت: دو دستگاه لجن‌کش، یک دستگاه لودر، دو دستگاه تراکتور، یک دستگاه کامیونت از جمله تجهیزاتی است که بسیجیان در پاکسازی و لایروبی بکارگیری کرده‌اند. نیروهای بسیجی تا پایان پاکسازی شهر در کنار مردم به خدمات‌رسانی ادامه می‌دهند.

‌محمد باقرپور، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گنبدکاووس نیز اظهار داشت: یکه‌زارو ۳۲۴ خانوار تحت پوشش کمیته امداد در محاصره سیل قرار گرفتند. تاکنون ۵۰ درصد از میزان خسارت‌های وارد به منازل این خانواده‌ها احصا شده است. به ۶۱۰ منزل مسکونی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خسارت‌های جزیی و کلی وارد شده است. همچنین بعضی از لوازم منزل مانند فرش،اجاق گاز، تلویزیون و ماشین لباسشویی و غیره نیز دچار آسیب شده است.

سیل در استان گلستان فروکش کرد؛ امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، میرمحمد غراوی دیشب در جمع خبرنگاران اظهارداشت: قسمتی از جاده گرگان به آق‌قلا بنا به ملاحظاتی از بین رفته و راه دسترسی به آق‌قلا دچار مشکل شده است. برای تداوم خدمات‌رسانی به احداث دو پل شناور در این مسیر نیاز داریم. سیلاب از سدها فروکش کرده و حجم آب پایین آمده است. در بخش سدها ما نگرانی خاصی نداریم. در حال حاضر دبی آب رودخانه اترک با ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه به سمت دریا در حرکت است.

سرپرست استانداری گلستان بیان داشت: در انتهای رودخانه اترک به دریا دو روستای خواجه نفس و چپاقلی قرار دارد که مسیر رودخانه در حوالی این روستاها چند سالی لایروبی نشده و نگرانی ما آب‌گرفتگی کامل این روستاها است. باید با تمام امکانات و تجهیزات این مسیر لایروبی شود تا مسیر باز و آب رودخانه با سرعت بیشتری به دریا سرازیر شود.

غراوی با اشاره به ورود نیروهای امدادی مختلف از استان‌ها و شهرهای دیگربه مناطق سیل‌زده گفت: اکنون سیل در استان گلستان فروکش کرده و وارد مرحله امدادرسانی شدیم. نیروها و گروه‌های مختلفی از استان ها و شهرهای دیگر وارد منطقه شدند که برای امدادرسانی باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا فعالیت‌ها به صورت متوازن و با نظم خاص انجام شود.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی دیگری از فردا وارد استان گلستان می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برخی مناطق امدادرسانی فقط با بالگرد امکان‌پذیر بوده و حتی با قایق نیز دسترسی به این افراد وجود ندارد تا تغییر شرایط جوی تمام بالگردها تنها به امدادرسانی و رساندن آذوقه، پتو و چادر به این خانواده‌ها اکتفا کنند.