فرهنگی

پاسداشت نوروز در قاهره

مراسم جشن نوروز از سوی دفتر حفاظت منافع ایران در مصر و با حضور ایرانیان مقیم در قاهره برگزار شد.

جشن نوروز در قاهره

ایرانیان مقیم مصر در روزهای نخستین سال ۱۳۹۸ و در محل اقامتگاه رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره (مشهور به خانه ایران) نوروز را جشن گرفتند.

«ناصر کنعانی» رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر در سخنانی در این مراسم با تبریک آغاز سال نو و عید نوروز و شروع فصل بهار به ایرانیان مقیم مصر و آرزوی سالی سرشار از خیر و برکت و سلامتی برای آنها اظهار داشت: نوروز رمز صلح و دوستی و محبت و نوع دوستی است. نوروز می‌تواند یک میثاق و یک منشور جهانی باشد، چرا که جهان امروز، بیش از هر زمان دیگری نیازمند صلح، دوستی، محبت و نوعدوستی است. سفره نوروز آنقدر بزرگ است که می تواند همه جهانیان را دور خود جمع کند.

وی نوروز را یک میراث ارزشمند تاریخی، تمدنی و فرهنگی خواند و گفت: نوروز میراث غنی نیاکان ماست. یک فرهنگ غنی و ارزشمند است. نوروز نه تنها یک فرهنگ ایرانی، بلکه یک فرهنگ اسلامی و دینی است. 

رئیس دفتر حفاظت منافع کشورمان با ابراز خرسندی از اینکه فرهنگ نوروز در سال‌های اخیر مورد توجه و اقبال بسیاری از ملت‌های جهان قرار گرفته است، افزود: از چند سال پیش به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری برخی از کشورها مثل آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، هندوستان، ازبکستان و عراق، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای روز اول فروردین را تحت عنوان «فرهنگ صلح» به عنوان «روز جهانی نوروز» به ثبت رساند و در تقویم مناسبت‌های سالانه خود قرار داد. همچنین جشن نوروز با مشارکت ۱۲ کشور به عنوان «یکی از بزرگترین و کهن‌ترین میراث‌های ناملموس بشری»، در سازمان یونسکو به ثبت رسید و اکنون نوروز توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از مردمان منطقه گرامی داشته می‌شود.

کنعانی افزود: نوروز زندگی بخش،  امیدبخش و الهام بخش یک حیات جدید و یک شروع جدید است و تقارن مبارک بین آغاز بهار و نوروز امسال با ماه مبارک رجب و میلاد فرخنده امام علی علیه السلام به سال جدید معنویت بیشتری بخشیده است.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در ادامه سخنرانی خود با اشاره به تجربه مدت کوتاه حضورش در کشور مصر و در بین مردم دوست داشتنی و عاشق و دوستدار پیامبر و اهل بیت علیهم السلام اظهار داشت: آنچه در این مدت کوتاه دریافتم این است که وجوه مشترک تاریخی و فرهنگی بسیاری بین ایران و مصر به عنوان دو کشور تمدن ساز در جامعه بشری وجود دارد. به طور نمونه سنت دیرینه «شم النسیم» در بین مردم مصر شباهتی عجیب با سنت‌های ایرانیان در بزرگداشت طبیعت در روز سیزدهم نوروز دارد. همچنین آیین «جشن نیروز» در میان برادران و خواهران قبطی مصر، که میراثی به جا مانده از تاریخ باستان مصر است، وجه دیگری از قرابت فرهنگی بین ایرانیان و مصریان است. امید است که این اشتراکات فرهنگی و سنتی و دینی، مبنایی برای تقویت دوستی و محبت و برادری بین دو ملت بزرگ ایران و مصر و زمینه ساز توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه های مختلف گردد.

در مراسم جشن نوروز سال ۱۳۹۸ در قاهره که به همت دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره و با حضور گسترده ایرانیان مقیم مصر برگزار شده بود، سفره هفت سین سنتی برپا شده بود و از مهمانان با سفره غذاهای سنتی ایرانی پذیرایی شد.