فرهنگی

در رثای پیرترین روزنامه فروشی که پر کشید

قائم مقام وزیر فرهنگ در یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرامش ضمن اعلام خبر درگذشت یک روزنامه فروش پیشکسوت از وی قدردانی کرده است.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی نوشته است:” «محمدابراهیم رنجبر امیری» مردی بود که حرف‌های خواندنی زیادی از تاریخ مطبوعات کشورمان داشت. دو جلد کتاب از خاطرات او، برگ‌هایی از تاریخ سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۵۷ را روایت کرده اما علاقه عجیب این مرد به مطبوعات آنچنان در زندگی‌اش ریشه دوانده بود که در ۸۷ سالگی هم از شورای شهر تهران تقاضای دکه مطبوعاتی داشت. او مردی بود با حافظه‌ای درخشان که هم تاریخ را روایت می‌کرد و هم فرهنگ را.

هر سال حضوری پر نشاط در نمایشگاه‌های مطبوعات داشت و برای البرزی‌ها افتخار محسوب می‌شد.

در سال ۹۵ و در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات از رفتارشناسی مخاطب کوچه و خیابان و نبضی که از سال‌های دور آن را به تجربه بدست گرفته، از ۱۳۱۶ در خیابان لاله زار، کوچه بهار (که بخاطر توزیع روزنامه به کوچه توزیع جراید مشهور شده بود)، از تب تند ایرانی‌ها برای خواندن اخبار حوادث، از مدیریت جالب روزنامه‌های رقیب و تیترهایی که برایشان فریاد می‌زده و مدیرانی که برایشان کار می‌کرده گفت. خاطراتی که بیان کرده هم شیرین است هم پندآموز.

او هم سطرهایی از تاریخ کشور بود که بخش‌هایی را در نشست سال ۹۴ در کتابخانه ملی بیان کرد و هم ستون‌هایی از روزنامه‌نگاری ایرانی قبل و بعد از انقلاب که چطور با سیاست آمیخته و همواره با تکانه‌های سیاسی تکان خورده.

شاید حالا دیگر چاپ جدید کتاب‌هایش برای نمایشگاه کتاب، واجب باشد.

جلد اول خاطرات زنده‌یاد رنجبر را نشر شادرنگ با عنوان «خاطرات یک روزنامه‌فروش در هفتاد سال فروشندگی مطبوعات…» منتشر کرده و جلد دوم نیز با عنوان «هفتاد و شش سال با مطبوعات» از سوی نارین رسانه روانه بازار نشر شده است.»

محمد ابراهیم رنجبر امیری گفته می‌شود قدیمی‌ترین فعال رسانه‌ای و روزنامه فروش ایران و جهان و رکوردار گینس است که شامگاه ۱۴ فروردین ۹۸ در سن ۹۲ سالگی در شهر کرج درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۰۷ شهرستان بابل بود که از سال ۱۳۱۶ کار روزنامه فروشی را در تهران آغاز کرد.