سیاسی

تاکید بر هوشیاری برای حفظ سطح مناسبات ایران و عراق

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقویت مناسبات ایران و عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: تفرقه افکنی رژیم های منطقه ای و فرامنطقه ای نمی تواند در مناسبات تهران- بغداد تاثیر منفی بگذارد.

«علی نجفی خوشرودی» روز دوشنبه با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران اظهارداشت: ایران و عراق دو کشور همسایه هستند که به رغم فراز و نشیب های بسیار در تاریخ مناسبات خود،اکنون در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری همکاری می کنند و در تحکیم صلح و امنیت در منطقه نیز از روابط بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران کمک های بی بدیلی برای مبارزه با تروریسم در عراق انجام داد و در کنار دولت و ملت عراق قرار داشت،اکنون انتظار داریم که در مقابله با تحریم های ناجوانمردانه ای که از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده است، دولت عراق نیز در کنار ملت و دولت ایران باشد.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رییس جمهور روحانی به عراق و مذاکرات تکمیلی که متعاقب این سفر میان مقامات دو کشور صورت گرفت، تسهیل صدور روادید در مناسبات دو کشور را از دستاوردهای این مذاکرات برشمرد و گفت: تسهیل صدور روادید همکاری های دو کشور را در حوزه گردشگری و همچنین مراودات مردمی میان دو کشور افزایش می دهد؛ با توجه به اماکن مقدس در عراق و همچنین سفر زائران عراقی برای زیارت امام رضا (ع)؛ این امر ثمرات بسیاری خواهد داشت.
نجفی رفت و آمدهای سیاسی در سطح مقامات عالی دو کشور را موجب تقویت مناسبات منطقه ای دانست و اظهار داشت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران همواره تقویت همکاری های درون منطقه ای بوده است.
وی ادامه داد: با وجود تاکید جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت همکاری های منطقه ای، برخی کشورها درمناسبات خود نه تنها در راستای تحکیم صلح و امنیت در منطقه استفاده نمی کنند، بلکه در مسیر تفرقه و اختلاف افکنی در منطقه پیش می روند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد: کشورها و رژیم های تفرقه افکن در منطقه نمی توانند در روابط و مناسبات ایران و عراق تاثیر گذاری منفی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز گذشته – شنبه – به دعوت رییس جمهوری و برای دیدار و گفت و گوهای رسمی با مقامات عالی رتبه ایران و در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.
وی روز گذشته با مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، دیدار و گفت و گو کرد و بعد از ظهر هم به همراه اسحاق جهانگیری در نشستی با حضور تجار و بازرگانان دو کشور حضور یافت.نخست وزیر عراق در ادامه سفر دو روزه خود شب گذشته وارد مشهد مقدس شد.
ارتقای همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف از محورهای گفت و گوی مقامات بلندپایه دو کشور در این سفر است.