سیاسی

بیانیه گام دوم انقلاب بایداجراشود

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: برخی به اشتباه اینطور تصور می‌کنند که ما به این دلیل متحمل فشار می شویم که دنباله روی برخی از آرمان‌های خود هستیم؛ خیر چنین نیست.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص برخی محورهای مطرح شده در بیانیه جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی، از جمله ضرر و زیان مذاکره با آمریکا، اظهارداشت: بیانیه صادر شده از سوی رهبر معظم انقلاب از طرفی بسیار جامع بود و مسائل مختلف داخلی و خارجی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شد و از طرفی می‌تواند در صورت توجه و رعایت حداکثری برای گام دوم انقلاب بسیار کمک حال پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی گفت: در ابتدا باید این بیانیه مهم را باور کنیم و به آن ایمان داشته باشیم و سپس تا جایی که می‌توانیم به صورت حداکثری در پی تحقق آن باشیم؛ این می‌تواند برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

از مذاکره با آمریکا چیزی نصیب ما نخواهد شد

آصفی در خصوص ابعاد خارجی این بیانیه و به طور خاص عدم مذاکره مجدد با آمریکا که جز ضرر و زیان مادی برای ما نخواهد داشت، تصریح کرد: تجربه چهل ساله ایران با آمریکا، تجربه دیگر کشورها با ایالات متحده آمریکا، خصوصیات و ماهیت مقامات آن و رفتاری که آمریکایی‌ها با دوستان و متحدان خود داشته‌اند، مجموعه عواملی هستند که ما با نگاهی به آنها متوجه می شویم که از مذاکره با آمریکا چیزی نصیب ما نخواهد شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: ما در سال‌های گذشته به صورت موردی در برخی از موضوعات از جمله عراق و لبنان با آمریکا وارد مذاکره شدیم اما آمریکا هر وقت مشکلش مرتفع شد، شروع به بد عهدی کرد و انگار نه انگار که نسبت به برخی مسائل به ما تعهدی داده است.

وی ادامه داد: به نظر من آقای ترامپ ماهیت واقعی آمریکا را نشان داد و با صراحت گفت که آمریکا به دنبال گاو شیرده است، اما آنها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران آن چیزی نیست که آنها به دنبالش هستند، ایران سواری می‌گیرد که سواری نمی‌دهد، تجربه تاریخی ملت ایران این موضوع را به وضوح نشان داده است.

ادبیات تحقیرآمیز آمریکا، در چهل ساله انقلاب نتیجه عکس داده است

آصفی گفت: نوع لحن و ادبیات تحقیر آمیز آمریکا و دولت ترامپ منحصر به ایران یا کشورهای مخالف آمریکا نیست بلکه آنها نسبت به متحدان اروپایی و حتی متحدان عربی خود هم نگاهی بالا به پایین دارند. البته آنطور که گفتم این سبک صحبت کردن از سوی مقامات آمریکا در طول چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد همواره نتیجه عکس داده است و به نظر عقلای آمریکا باید با نگاهی به تاریخ متوجه این مهم شده باشند تا در سیاست گذاری‌های آینده خود دیگر مرتکب چنین اشتباهاتی نشوند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به این مطلب که استقلال و خود اتکایی، از اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، افزود: ما همواره با اتکا به توانمندی‌های داخل درصدد رفع مشکلات هستیم و می‌دانیم که مذاکره با آمریکا خسارت بار است و حتی اگر هم به سرانجام برسد آنها مقید به اجرای آن تفاهم یا توافق صورت گرفته نخواهند بود که نمونه بارز آن را هم در برجام شاهد هستیم.

بیانیه گام دوم انقلاب باید اجرا شود

وی بیان کرد: بنابراین آنچه که رهبری انقلاب در بیانیه جامع گام دوم بیان کردند مبتنی بر تجربه و تحلیل دقیق ایشان است که باید به نحو شایسته ای آن را مد نظر قرار داد و نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کرد.

آصفی در خصوص شکست‌های منطقه‌ای آمریکا و متحدانش در منطقه که از دیگر محورهای مورد اشاره رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بود، تصریح کرد: امام راحل جمله‌ای داشتند که فرمودند، آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی ما را در ایران تحقیر کرده است و امام در پاسخ آن‌ها گفتند که شما در ایران تحقیر شدید، در منطقه و جهان هم تحقیر خواهید شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: شکست‌های آمریکا در منطقه تکمیل کننده حقارتی بود که آنها در ایران تجربه کردند.

وی گفت: آمریکا در مسائل مختلف منطقه‌ای از جمله موضوعات سوریه، یمن، عراق و دیگر موارد نتوانست هدف و مطالبه‌ای که داشت را محقق کند و شکست خورد. اینها مواردی است که امروز دیگر قابل انکار نیست و واقعیت تحولات، گویای این مطلب است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در عرصه بین الملل منزوی شدند

آصفی خاطرنشان کرد: یکی از علل عصبانیت آمریکا هم این است که می‌بینند بعد از انقلاب اسلامی ایران، یک بیداری در میان ملت‌های منطقه و جهان به وجود آمده است و متعاقب آن، رژیم صهیونیستی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی بسیار منزوی شده است.

وی بیان کرد: در آینده هم آمریکا تنها با چند کشور محدود و رژیم‌های عربستان سعودی و صهیونیست‌ها باقی خواهد ماند. این موضوع قطعاً خواسته آنها نیست اما باید باور کنند که این موضوع حادث شده و دیگر کشورها نمی‌پذیرند که تنها یک قدرت در جهان برای دیگران خط مشی تعیین کند و سیاست‌های یکجانبه گرایانه خود را اعمال کند.

با آرمان خواهی متحمل فشار نمی شویم

سفیر اسبق ایران در امارات با بیان اینکه باید از تحولات منطقه نهایت بهره برداری را در راستای تأمین منافع ملی انجام دهیم، تصریح کرد: دفاع از فلسطین، سوریه، لبنان و عراق در واقع دفاع از منافع و امنیت ملی خودمان است و نباید این طور تصور شود که ما با این حمایت‌ها، خدشه‌ای به منافع ملی وارد می‌آوریم. این مساله بدیهی است که مسئولان هر کشوری خواهان بهترین نتیجه برای تأمین حداکثری منافع ملی خود هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایدئولوژیک شدن سیاست خارجی عین تضمین منافع ملی است و غیر قابل تفکیک از هم به حساب می آیند، اما برخی به اشتباه اینطور تصور می‌کنند که ما به این دلیل متحمل فشار می شویم که دنباله روی برخی از آرمان‌های خود هستیم، خیر چنین نیست، ما در عین مقاومت، منافع ملی خود را هم حفظ می‌کنیم