بین الملل سیاسی

اروپا خواستار «دولت انتقالی مدنی» در سودان شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از انتقال قدرت به یک دولت انتقالی مدنی در سودان حمایت کرد.

درپی وقوع کودتا در سودان، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار انتقال قدرت به یک دولت انتقالی مدنی در این کشور شد.

بنابر گزارش شبکه خبری اسپوتنیک، موگرینی در قالب بیانیه ای که اواخر وقت (دیروز) پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «تنها یک روند سیاسی معتبر و جامع می تواند آرزوهای مردم سودان را در بر بگیرد و به اصلاحات اقتصادی و سیاسی که این کشور نیازمند آن است، منتهی شود. چنین چیزی فقط به وسیله دولت انتقالی مدنی به دست خواهد آمد در این روند، همه طرف ها باید آرامش داشته باشند و نهایت تلاش خود را به کار گیرند.»

موگرینی همچنین از بیانیه اخیر «موسی فاکی محمد» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا (AU) حمایت کرد. در آن بیانیه آمده بود که تشکیل یک شورای نظامی برای در دست گرفتن قدرت در این کشور، راهکاری برای حل مسایل کنونی نیست و نقض قوانین کمیسیون اتحادیه آفریقاست.

بعد از ظهر پنج‌شنبه، وزیر دفاع سودان در بیانیه‌ای با اعلام برکناری «عمر البشیر» از تشکیل شورای نظامی انتقالی به مدت دو سال خبر داد. «عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان، ساعاتی پس از اعلام عزل «عمر البشیر» و تشکیل شورای نظامی انتقالی، به عنوان رئیس این شورا سوگند یاد کرد.

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است.

معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را که از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان است، باعث این اوضاع می‌دانند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند.