بین الملل سیاسی

روایت سی‌ان‌ان از «عمر البشیر»

عمر البشیر رئیس‌جمهور برکنار شده سودان پس از مواجهه باسران نهادهای امنیتی و نظامی مجبور به استعفا شده است.

بعد از ظهر امروز (پنج‌شنبه) «عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان با حضور مقابل دوربین‌ها اعلام کرد که دوران حکومت «عمر البشیر» به پایان رسیده و او دیگر رئیس‌جمهور سودان نیست.

پیش از ظهر امروز بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند که «عمر البشیر» به دست نیروهای نظامی بازداشت شده و نظامیان کنترل رادیو و تلویزیون سودان را به دست گرفته‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع در بیان نحوه کناره‌گیری «عمر البشیر» این‌گونه نوشته است: «بامداد امروز سران چهار نهاد امنیتی و نظامی سودان به مقر ریاست‌جمهوری این کشور رفته و به البشیر اعلام کردند «جایگزینی جز کناره‌گیری وجود ندارد» و او باید قدرت را ترک کند. البشیر پس از روبرو شدن با این وضعیت، شخصا استعفا داد.»

وزیر دفاع سودان امروز اعلام کرد که «عمر البشیر» بازداشت شده و در مکان امنی نگه‌داری می‌شود.

سی‌ان‌ان همچنین گزارش داده است که در میان بازداشت‌شدگان «محمد طاهر ایلا» نخست‌وزیر سودان و «احمد هارون» رئیس حزب کنگره ملی و ده‌ها مسئول دیگر حضور دارند.

نیروهای امنیتی همچنین «عبدالرحیم محمد حسین» وزیر دفاع سابق سودان، «عواد الجاز» از رهبران حزب کنگره ملی را بازداشت کرده‌اند. دفاتر «جنبش اسلامی» نیز که بخشی از حزب حاکم را تشکیل می‌دهد، از سوی نیروهای نظامی اشغال شده است.