سیاسی

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب چه گفت

حمید ملانوری شمسی دبیرکمیسیون  ماده  10 احزاب در نشست خبری پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) طی سخنانی اظهار داشت: امروز اولین جلسه سال ۹۸ را با حضور تمامی اعضای کمیسیون برگزار کردیم.

وی افزود: بحث ویژه جلسه امروز درباره حادثه سیل در برخی استان‌های کشور بود، علاوه بر خساراتی که به هموطنانمان در برخی استانها وارد شد، شاهد انسجام و همدلی خوبی بین گروههای مختلف در امدادرسانی به زلزله‌زدگان بودیم.

ملانوری خاطرنشان کرد: این سیل فرصت‌های بسیار خوبی برای خروج از خشکسالی در کشور ایجاد کرد، همچنین در حوزه سیاسی شاهد همدلی خوبی میان گروههای مختلف بودیم. 

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تاکید کرد: نباید افراد و گروههایی که به شکل منتقد به موضوع سیل اخیر ورود کردند انگیزه نیروهای خدمت رسان را کمرنگ کنند و از سوی دیگر خدمات دستگاههای مختلف را کم اثر جلوه دهند.

وی با اشاره به تصمیم دولت آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی گفت: تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی آمریکا باعث اتحاد و همدلی در کشور شد، ما با اعتقاد به این موضوع که سپاه از بدو تاسیس اقدامات ارزشمندی در حفظ کیان کشور و اهداف نظام داشته است.

ملانوری درباره  رسیدگی به شکایات واصله از سوی فعالان سیاسی به این کمیسیون گفت: تعدادی از اعضای حزب رفاه ملت ایران در بحث حضور افراد غیر عضو در مجمع عمومی این حزب و همچنین جلسه انتخاب دبیرکل، شکایاتی را به کمیسیون ماده ۱۰ رسانده بودند که با بررسی‌های انجام شده در کمیسیون، این شکایات وارد دانسته نشد و دبیرکلی آقای نعمتی تایید شد. 

وی درباره دیگر دستور کارهای جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ گفت: در این جلسه مدارک دو حزب انجمن روزنامه نگاران مسلمان و عدالت طلبان ایران اسلامی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین به دلیل برخی نواقصی که در مدارک ۳ حزب انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع زنان اصلاح طلب و کانون فارغ التحصیلان آذربایجان غربی وجود داشت، ادامه بررسی مدارک منوط به رفع نواقص پرونده از سوی این احزاب شد.

دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره تخصیص  یارانه سال ۹۷ احزاب خاطرنشان کرد: هم‌اکنون۱۰۵ حزب برای تطبیق اساس نامه به کمیسیون مراجعه کردند و ۱۵ حزب در فرایند تطبیق قرار دارند که تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا دفاتر خود را تجهیز کرده و مدارک لازم را به دست ما برسانند و طبعا یارانه سال ۹۷ به احزاب تطبیق یافته با قانون جدید اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: متاسفانه یارانه‌ای که کمیسیون برای احزاب تقاضا کرده بود محقق نشد و در نهایت ۶۰۰ میلیون تومان بمنظور پرداخت به احزاب به حساب کمیسیون واریز شد. برای سال  98 نیز در حال پیگیری هستیم تا بودجه بهتری برای این سال در نظر بگیریم. 

ملانوری در بخش دیگری از این نشست خبری درباره آخرین خبرها از مراحل تاسیس حزب منشعب شده از حزب اعتماد ملی گفت: آقای منتجب‌نیا درخواستی برای تاسیس حزبی به نام “جمهوریت” به کمیسیون داده که هم اکنون در حال رسیدگی به این درخواست هستیم. 

وی در رابطه با مجمع عمومی خانه احزاب که در آخرین روزهای سال ۹۷ برگزار شد، یادآور شد:  از ۱۰۵ حزبی که صلاحیت آنها مورد تایید وزارت کشور قرار گرفته بود، ۸۷ حزب در این مجمع حضور داشتند و شنبه هفته جاری نیز انتخابات ارکان خانه احزاب برگزار و آقای روح الامینی به عنوان رئیس خانه احزاب از  فراکسیون اصولگرایان به مدت یکسال انتخاب شد. 

وی در پایان گفت: خانه احزاب یک تشکل صنفی و تخصصی است و ما نقصی که در قانون قبلی درباره بحث مجوز برای تشکل‌های صنفی داشتیم که هم چنان پا برجا است و امیدواریم که این نقص قانون در آینده نزدیک در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.