بین الملل سیاسی

نماینده دموکرات: گزارش مولر تازه اول کار است نه پایان

یک نماینده دموکرات آمریکا با انتقاد از ارزیابی وزیر دادگستری از گزارش مولر تاکید کرد که پرونده بسته نشده است و این تازه اول کار است.

«جرالد نادلر» یکی از نمایندگان ارشد دموکرات در واکنش به گزارش اخیر «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا گفت که این گزارش پایان کار نیست و تازه آغاز راه است.

وی در کنفرانس خبری در روز پنج شنبه مستقیما به ارزیابی وزیر دادگستری از گزارش مولر در این زمینه حمله کرد و تاکید کرد و از «ویلیام بار» وزیر دادگستری انتقاد کرد.

به دنبال انتشار عمومی گزارش مولر در روز پنج شنبه، دموکراتهای کنگره معتقدند که محتوای گزارش برخلاف اظهاراتی است که ویلیام بار پیش از این به اجبار مطرح کرده بود.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، نادلر از گزارش مولر با عنوان نقشه راهی یاد کرد که می‌تواند تحقیقات بیشتر کنگره را به دنبال داشته باشد و گفت: «اکنون کنگره وظیفه دارد تا از رئیس‌جمهور بخواهد که در این زمینه پاسخگو باشد.» وی همچنین ویلیام بار دادستان کل را متهم کرد که نقش ناامید کننده ای در تضعیف وزارت دادگستری آمریکا به منظور حمایت از رئیس جمهور داشته است.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان به شدت از اقدامات ویلیام بار در ارزیابی گزارش رابرت مولر در زمینه مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا انتقاد کرد و گفت: « دادستان رویکرد ریاکارانه و گمراه‌کننده‌ای را در اینکه رئیس‌جمهور کار خطایی انجام نداده است، در پیش گرفته است.»

بار در ارزیابی که از گزارش مولر داشته است گفته بود، ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ با طرف‌های روس همکاری نکرده است. وی  همچنین تصریح کرده بود که ترامپ اقدامی برای مانع‌تراشی در تحقیقات مولر انجام نداده است. او علی‌رغم این، ادعا کرده که روس‌ها رایانه‌های حزب دموکرات و «هیلاری کلینتون»، رقیب ترامپ را هک کرده و آنها را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده‌اند، اما هیچ فردی از ستاد انتخاباتی ترامپ در تکثیر این اطلاعات همکاری نکرده است.

نادلر در این زمینه گفت که ما قویا نمی‌توانیم به آنچه که ویلیام بار گفته باور داشته باشیم.

ترامپ و هوادارانش سخنان بار را درباره گزارش مولر، یک عذرخواهی تمام عیار دانسته‌اند. «کوین مک‌کارتی» رهبر نمایندگان جمهوری‌خواه حامی رئیس‌جمهور در پیامی در قالب توئیتی مدعی شد که گزارش مولر نشان داده است که هیچ اتفاقی نیافتاده است.

نادلر در ادامه گفته است: «ما به روشنی نمی‌توانیم آنچه دادستان بار به ما می‌گوید را بپذیریم. حتی قالب اصلاح شده گزارش مولر هم حاکی از شواهد مخربی است که نشان می‌دهد ترامپ در جلوگیری از روند قانونی و دیگر سوء رفتارها نقش داشته است.»

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان دیگر فرد دموکرات است که به ارزیابی گزارش مولر خرده گرفته است. او در توئیتی نوشت که مرور این گزارش ادامه خواهد داشت.

گزارش رابرت مولر درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پنجشنبه منتشر شد. 

این گزارش به این جمع‌بندی رسیده که اعضای تیم ترامپ با دولت روسیه تبانی نکرده‌اند. مولر علی‌رغم این، در این گزارش از ۱۰ اقدام توسط ترامپ نام برده که می‌توان آنها را مصداق «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» دانست.