سیاسی

ضرورت پایداری و بی توجهی به باج خواهی امریکا

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه تمام سناریوهای غربگرایان داخلی این است که کشور را بر سر میز مذاکره ببرند، گفت:‌ برجام را در دوقطبی جنگ و صلح به امضا رساندند و گفتند اگر امضا شود،‌ صلح خواهیم داشت.

برجام را هم با «دوراهی جنگ و صلح» به امضا رساندند/غربگرایان می‌خواهند کشور را به پای میز مذاکره بکشانند

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تیتر جلد هفته‌نامه صدا ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی با عنوان «دو راهی جنگ و صلح» اظهار داشت:‌ موضوع قرار دادن افکار عمومی در دو راهی جنگ و صلح مسبوق به سابقه است و در ایام انتخابات ۹۶ هم از این دوقطبی استفاده می‌کردند که اگر به این دولت رای داده شود سایه جنگ از کشور دور می‌شود.

وی افزود: برجام را در چنین شرایطی به امضا رساندند و گفتند اگر امضا شود ما صلح خواهیم داشت، این روش تکراری است که همواره در دستور کار بوده است.

ظهره‌وند با بیان اینکه تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها با همین رویکرد بود، تصریح کرد: واقعیت در محیط بین‌الملل این است که اگر اینها در هر لحظه منافع‌شان با وقوع جنگ اتفاق بیفتد دریغ نمی‌کنند و اینکه اکنون این را مطرح می‌کنند یا با واقعیت‌های صحنه آشنا نیستند و یا خود را به تغافل می‌زنند و می‌خواهند سوء استفاده سیاسی کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکایی در طی این ۴۰ سال هر لحظه به جمع‌بندی رسیدند که می‌توانند با کمترین هزینه به اهدافشان برسند دریغ نکرده‌اند و ما در جنگ‌های عراق و افغانستان شاهد این مسئله بودیم.

وی با بیان اینک تجاربی که آمریکایی‌ها در دو دهه اخیر کسب کردند آنها را به این نتیجه رسانده که امروز تنها چیزی که در دستور کارشان نیست و حتی به آن فکر هم نمی‌کنند مسئله جنگ است، گفت: استفاده از تیترهایی چون جنگ، دو راهی جنگ و صلح نوعی هماهنگی داخل و بیرون را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد:‌نقشی که ترامپ، بولتون و پمپئو بازی می‌کنند اینگونه است که دو تا از آنها نقش سگ‌های هار را ایفا و دیگری نقش قلعه را بازی می‌کنند که اگر وارد قلعه نشوید سگ‌های هار شما را می‌خورند.

ظهره‌وند با اشاره به اینکه ترامپ و کابینه‌اش افکار عمومی و ملت ایران را ساده فرض می‌کنند، تصریح کرد: در داخل هم کسانی هستند که می‌دانند تمام صحنه‌ها را باخته‌اند و شانسی ندارند. امروز نظام جمهوری اسلامی مقتدرتر از گذشته است و یک کشتی صد هزار تنی هدف آسانی در منطقه برای ایران است و خودشان هم عنوان می‌کنند که ما منتظر ضربه اول هستیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تجربه بحران و تحولاتی که در شبه جزیره کره اتفاق افتاد بیانگر یک واقعیت روشن است، تصریح کرد: کره شمالی فقط متکی به قدرت نظامی و مردمش است ولی با این وجود شاهدیم که با چه زبان و ادبیاتی با ترامپ صحبت می‌کند.

ظهره‌وند با اشاره به تنگناهای استراتژیکی برای جنگ علیه ایران افزود: دنیای امروز به حدی در هم تنیده شده که اجازه هیچ گونه درگیری  آنهم در حوزه‌ای مثل خلیج فارس که حداقل ۲۰ درصد انرژی جهان از آن می‌گذرد، را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه وقتی آمریکایی‌ها هزینه فایده می‌کنند به مخیله‌شان هم نمی‌گنجد که وارد جنگ شوند، تصریح کرد: سفر شبانه پمپئو به عراق به خاطر این بود که نیروهایشان در منطقه سیبل هستند و وحشت از این دارند که چه بلایی سرشان می‌آید. اتفاقا این جنجال به خاطر این است که آمریکایی‌ها نگرانند که چه فرجامی در انتظار آنهاست. متقابلا نیروهای غربی داخلی وابسته به آنها هم به این نگرانی دچار هستند  که روندهایی که در داخل طی می‌شود، آنها را که ۳۰ سال برخلاف منافع ملی حرکت کرده‌اند به چه ورطه‌‌ای می‌اندازد.

وی با تاکید بر اینکه تمام سناریوهای غربگرایان داخلی این است که کشور را بر سر میز مذاکره ببرند، گفت:‌ کشور در بهترین موقعیت خود قرار دارد و فرصت خوبی است که یک بار برای همیشه ملت ایران در موضع انقلابی خود بایستد و مسائل داخلی و بیرونی خود را حل کند و آنها از این نگران هستند.

ظهره‌وند با تاکید بر ناتوانی دولت ترامپ در اقدام جنگ علیه ایران خاطرنشان کرد:‌ دولتی می‌تواند وارد جنگ شود که پشتوانه داخلی برخودار باشد در صورتی که ترامپ نمی‌تواند خود را داخل کنگره جمع و جور کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: امروز روسیه،‌ چین و ایران در حیات خلوت آمریکا شرایطی را به این کشور تحمیل می‌کند و از دست رفتن ونزوئلا کمر آمریکا را خواهد شکست.