بین الملل سیاسی

نجات برجام وظیفه جامعه بین المللی است

وزیر امور خارجه ایران نجات برجام را وظیفه جامعه بین المللی خواند و گفت: اگر جامعه بین المللی احساس می کند که برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ برجام انجام دهد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (جمعه) در بدو ورود به پکن در تشریح هدفش از این سفر عنوان کرد: چین یکی از مهمترین شرکای جمهوری اسلامی است هم شریک سیاسی ما و هم شریک بسیار نزدیک اقتصادی ما و هم از اعضای باقیمانده در برجام.

وی افزود:  مهم است در این مرحله جدید مشورت های نزدیکی با طرف چینی داشته باشیم به خصوص درباره تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در مورد حقوقش در برجام طبق بند ۳۶ و همین طور درباره روابط دوجانبه و مسائل بسیار خطرناکی که در منطقه ما امروز در جریان است، گفت وگو کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرصت بسیار خوبی بود که بعد از سفر ژاپن توقفی هم در چین داشته باشم و بتوانم با دوستان چینی گفت وگو کنم.

ظریف درباره اینکه شما برای نجات برجام به سه کشور سفر کردید و نتایج مذاکراتش در ترکمنستان، هند و ژاپن نیز بیان کرد: بیشتر مذاکرات ما برای اعلام شرایط و مشورت بوده است.نجات برجام وظیفه جامعه بین المللی است.اگر جامعه بین المللی احساس می کند که برجام یک دستاورد مهم است باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ برجام انجام دهد.

وی با بیان اینکه جامعه بین المللی تاکنون بیشتر اظهارنظر و صدور بیانیه داشته تا اینکه اقدام عملی داشته باشد، اظهار داشت: اقدام عملی کاملا مشخص است باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود، این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به همین موضوع اشاره دارد ولذا لازم است که اگر جامعه بین المللی و سایر کشورهای عضو برجام  دوستان ما در برجام مثل چین و روسیه تمایل دارند این دستاورد حفظ شود با اقدامات عملی باعث شوند مردم ایران بتوانند از منافع برجام بهره مند شوند.

*حفظ برجام تنها از طریق اقدام عملی ممکن است و نه از طریق بیانیه های حمایت

ظریف همچنین پیش از ترک ژاپن به مقصد چین درباره رایزنی هایش در توکیو گفت: حتما لازم است در شرایطی که آمریکا با تلاش برای ایجاد تنش و درگیری و نقض برجام اقدام می کند کشورهای مهم را در جریان آخرین تحولات قرار داده و مشورت هایمان را با آنها ادامه دهیم، روز چهارشنبه گذشته به مسکو سفر و یک سفر از قبل تعیین شده به ترکمنستان داشتم و سفرهایی که به هند و ژاپن و چین انجام شد، برای اینکه شرکایمان مخصوصا اعضای برجام را در جریان آخرین تحولات قرار بدهم.

وی گفت: سفر به ژاپن برای مشورت با مقامات عالی ژاپن درباره نحوه حفظ برجام با توجه به علاقه ای که آنها داشتند و تأکیدی که بر حفظ برجام داشتند و تأکیدی که ما داریم مبنی بر اینکه حفظ برجام تنها از طریق اقدام عملی ممکن است و نه از طریق بیانیه های حمایت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بحث های خوبی هم با نخست وزیر و هم وزیر خارجه داشتم و امیدوارم نتایج این بحث ها به نفع مردم دو کشور باشد. محمدجواد ظریف از روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سفری دوره ای را شروع کرد و در اولین مقصد این سفر به ترکمنستان رفت و از آنجا به دهلی نو سفر کرد و ژاپن هم سومین مقصد سفرش بود و پس از آن نیز امروز (جمعه) وارد پکن شد. وی ۱۷ اردیبهشت ماه نیز در سفری دو روزه وارد روسیه شد و با سرگئی لاوروف همتای خود همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف برخی تعهدات برجامی در ۱۸ اردیبهشت ماه دیدار و نامه حسن روحانی به پوتین درباره تصمیم ایران را به لاوروف تسلیم کرد.