فرهنگی

تجلیل از ۲ برادر شهید و ۵ چهره قرآنی در همایش «عمری با قرآن»

هجدهمین همایش «عمری با قرآن» با تجلیل از ۵ چهره فعال قرآنی و خانواده ۲ برادر شهید قرآنی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

هجدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی تهران با عنوان «عمری با قرآن» شامگاه جمعه ۲۷ اردیبهشت، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، با حضور سعید اوحدی رییس، سیدعلیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری، محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، شهربانو امانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مهدی قره‌شیخلو رییس سازمان دارالقرآن الکریم، علی‌اکبر توپچی رییس فرهنگ‌سرای قرآن و جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان کشور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه امین پویا از قاریان ممتاز کشور به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. در ادامه علی اکبر توپچی رییس فرهنگ‌سرای قرآن به سخنرانی پرداخت.

علی اکبر توپچی با تبریک میلاد امام حسن(ع) و خیرمقدم به قاریان، حافظان و فعالان قرآنی و مدیران سازمان‌ها و نهادهای قرآنی گفت: امسال با مساعدت جناب آقای اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری توانستیم هجدهمین دوره همایش«عمری با قرآن» را برگزار کنیم. همچنین باید از پیشکسوتان قرآنی تشکر کنم که دعوت شاگردان خود در فرهنگ‌سرای قرآن را لبیک گفتند و در این مراسم شرکت کردند.

وی افزود: دو ماه پیش اقداماتی را با بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسان قرآنی برای شناسی و انتخاب فعالان قرآنی انجام دادیم و امروز در خدمت پنج نفر از فعالان حوزه قرآن در زمینه‌های تفسیر، پژوهش، تدریس، قاری و هنرمند قرآنی هستیم. همچنین امسال از خانواده دو برادر شهید که شاگردان جلسه قرآن بودند تجلیل می‌شود.

توپچی بیان کرد: این همایش را هر سال با دو هدف اصلی برگزار می‌کنیم؛ یک اینکه خودمان به عنوان شاگردان کلاس قرآن بتوانیم از این عزیزان تقدیر کنیم و پاس بداریم زحمت بی شاعبه آنها را که بدون هیچ توقع مادی عمر خود را وقف قرآن و تعلیم آن کرده‌اند و دوم اینکه جوانان این مرز و بوم عزیزانی که عمر خود را این‌گونه وقف قرآن کرده‌اند را بشناسند و به عنوان الگو از آنها راهنمایی بگیرند و بدانند که اگر امروز ایران اسلامی ما در میان ده‌ها کشور اسلامی در حوزه قرآن می‌درخشد امکان پذیر نبود مگر به لطف حضور این عزیزان قرآنی. باید تلاش کنیم این الگوها به خوبی به جامعه معرفی شوند.

در ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی ضمن خیر مقدم به حاضران و استادان قرآنی و تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: امیدوارم امسال در شب‌های قدر که سرنوشت آدم‌ها رقم می‌خورد، خداوند به برکت دعای شما بهترین سرنوشت را برای نظام جمهوری اسلامی ایران، رهبری، محور مقاوت و برای همه مسلمین جهان رقم بزند.

وی افزود: اولین همایش «مادر امت» با حضور بیش از ۷ هزار نفر از بانوان و مهمانانی از یمن همچون دختر شیخ زکزاکی دیروز در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار شد. همه این‌ها بیانگر یک واقعیت است که پیروزی متعلق به اسلام و مسلمین است. چرا انقدر تاکید داریم مراسم بسیار ویژه «عمری با قرآن» هر سال در ماه مبارک رمضان برگزار شود. آیا صرفا به دنبال کار تبلیغی هستیم؟ بزرگ‌ترین توفیق برای شهرداری و برای بنده در حوزه فعالیت‌هایمان همین است که در ماه رمضان در کنار شما اهل قرآن باشیم. در ماهی که خداوند خودش گفته‌است که با عظمت‌ترین، با شرف‌ترین و با فضیلت‌ترین ماه در بین ماه‌های سال است. همچنین پیامبر اسلام (ص) در مقام اهل قرآن می‌‌فرمایند: اهل قرآن اهل الله هستند. چقدر ارزش قائل شده‌اند برای اهل قرآن و در جایی دیگر می‌فرمایند: حاملین قرآن آن‌هایی که در جهت ترویج ارزش‌های قرآنی تلاش می‌کنند، برترین و شایسته‌ترین بندگان نزد خدا در بهشت هستند.

اوحدی در پایان گفت: هر پدیده‌ای در عالم خلقت یک ظاهر و یک باطن دارد. قرآن هم همین قاعده را دارد. ظاهری بسیار زیبا اما باطنی عمیق دارد.‌ دعا کنیم که باطن قران را درک کنیم و بدانیم رسیدن به تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره دارد محقق نمی‌شود مگر در بستر قرآن کریم.

تلاوت قرآن کریم توسط قاری نوجوان مهدی رشت‌بری و اجرای هم‌سرایی گروه محمد رسول‌الله(ص) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در پایان این همایش از چهره‌های قرآنی کشور؛ حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی پژوهشگر و مفسر قرآن، محمد بادپا مدیر قرآنی، حسن ربیعیان مدرس، قاری و داور قرآنی، محمود پاک‌نیت هنرمند قرآنی و فروغ‌السادات موسوی بلده بانوی فعال قرآنی و همچنین از خانواده دو برادر شهید قرآنی مصطفی و مجتبی کاشفی تجلیل شد.