استانی اقتصادی

قاچاقچیان در تاراج جنگل‌های بلوط روانسر ناکام ماندند

حضور مستمر و به‌موقع نیروهای حفاظتی پاسگاه ویژه منابع طبیعی روانسر مانع از قطع درختان بلوط جنگل‌‌های روستای شبانکاره این شهرستان شد.

جنگل‌‌های روستای شبانکاره شهرستان روانسر در کرمانشاه دارای طبیعت بکری از درختان بلوط و پوشش سبز مخملی گیاهان بهاری خودرویی‌ است که در طول فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی است.

روانسر را به‌ عنوان دروازه ورود به بهشت اورامانات می‌‌شناسند که طی سالیان متمادی قاچاق چوب و تامین زغال از درختان بلوط تبدیل به یکی از مهمترین معضلاتی تهدید‌کننده عمر جنگل‌های بلوط این منطقه شده است.

 تعداد سه دستگاه خودروی سواری ساعت ۱۱ شب گذشته در جنگل‌های شبانکاره روانسر با روشن کردن آتش و در حال قطع کردن درختان بلوط جنگلی بودند که با تماس افراد خیرخواه و حامیان محیط زیست، نیروهای گشت و مراقبت پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی در منطقه در جریان موضوع قرار گرفتند.

نیروهای گشت و مراقبت پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی بلافاصله در محل قطع درختان حضور یافتند و با متخلفان درگیر و از قطع بیشتر درختان جنگلی ممانعت به‌عمل آوردند.

افراد متخلف با در دست داشتن سلاح سرد با نیروهای منابع طبیعی درگیر شدند و پس از تماس با نیروی انتظامی، با کمک دهیار و تعدادی از افراد همیار طبیعت شبانکاره افراد متخلف که ۱۵ نفر بودند، متواری شدند.

این اقدام به‌موقع نیروهای مردمی و منابع طبیعی شماره پلاک خودروها شناسایی و یاداشت شد و موضوع در محل با حضور نیروهای پاسگاه ویژه منابع طبیعی، پاسگاه انتظامی قوری‌قلعه، دهیار روستا و حاضران در محل صورتجلسه و به امضا رسید.

اصول ۴۶ و ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بر حفاظ و صیانت از منابع طبیعی، جنگل‌ها و محیط زیست تاکید دارد، در ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی نیز تصریح شده و در خصوص از بین بردن منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها جرم‌انگاری شده است.

مجازات مقرر در قانون مجازات مرتکبیان قاچاق مصوب ۱۳۱۲ تسری داده شده و مجازات مندرج در آن قابل اعمال برای حمل چوب غیرمجاز داخل کشور بوده است که بنا بر صراحت ماده ۷۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۲۸ دی‌ماه سال ۹۲ قانون مجازات مرتکبان قاچاق مصوب ۱۳۱۲ نسخ شده است.

طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت و نگهداری از محیط زیست وظیفه همگان است و حفظ و نگهداری از این سرمایه ملی تنها وظیفه دولت و نهادها نیست، بلکه این مهم وظیفه‌ای همگانی است که باید در بطن جامعه این فرهنگ نهادینه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری روانسر در این خصوص، می‌گوئید: پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی روانسر روزانه از کامیون‌های حامل چوب بازرسی و کامیون‌های فاقد پروانه حمل چوب را متوقف و برخورد قانونی به‌عمل می‌آورد.

فرزاد خسروی ادامه داد: حمل چوب‌های جنگلی به کلی ممنوع و هیچگونه پروانه حملی صادر نمی‌شود.