سیاسی

ترکیه پشت تروریستهای النصره

ترکیه همزمان با تشدید درگیری‌ها در استان ادلب و حماه میان تروریست‌ها با ارتش سوریه، چندین کاروان سلاح برای تروریست‌های جبهة النصره ارسال کرده است.

ارسال حجم انبوه سلاح از ترکیه به تروریست‌های ادلب

همراه با اوج گرفتن درگیری‌ها در استان ادلب میان تروریست‌ها با ارتش سوریه، منابعی در میان معارضان از ورود سلاح‌های جدید ترکیه به این استان خبر دادند.

به نوشته پایگاه میدل ایست آنلاین، این سلاح‌های جدید با هدف تقویت جبهه‌ها علیه ارتش سوریه به دست برخی گروههای مورد حمایت آنکارا از جمله «جبهة النصره» رسیده است.

ارتش سوریه از ۱۶ اردیبهشت گذشته و در پی نقض چندین باره توافق «منطقه کاهش تنش» در استان ادلب و شمال حماه، عملیات هوایی و زمینی علیه تروریست‌ها را در شمال استان حماه و جنوب استان ادلب آغاز کرده که بزرگترین عملیات ارتش سوریه از تابستان سال گذشته به این محسوب می‌شود.

پایگاه میدل ایست آنلاین به نقل از دو تن از شخصیت‌‌های معارضان سوریه نوشته است که ترکیه در روزهای گذشته و پس از ناکامی در گفت‌و‌گوها با روسیه برای کاهش درگیری‌ها در ادلب، سلاح‌های بیشتری به گروههای مسلح در این استان ارسال کرده است. ترکیه نگرانی این را دارد که با افزایش درگیری‌ها موج جدیدی از ورود آوارگان سوری به این کشور به راه بیفتد.

یکی از معارضان گفته است که کاروان نظامی ترکیه به پایگاهی در شمال حماه در نزدیکی منطقه «جبل الزاویه» که در تسلط معارضان است رسیده است. منطقه‌ای که در هفته‌های گذشته هدف بمباران جنگنده‌های روسی و سوری بود.

یک فرمانده معارضان نیز گفته است که ترکیه دهها خودروی زرهی و سکوی پرتاب موشک‌های «گراد» و موشک‌های ضد تانک و موشک‌های «تاد» در اختیار آن‌ها گذاشته که این سلاح‌ها سهم بالایی در کنترل دوباره شهرک «کفر نبوده» و عقب‌نشینی ارتش سوریه داشته است.

موازات با ارسال حجم انبوه سلاح، ترکیه تلاش کرده تا گروههای تروریستی اختلافات خود را کنار نهاده و علیه ارتش سوریه متحد شوند. در همین راستا تروریست‌های گروهک «ارتش ملی» که از سوی ترکیه حمایت می‌شوند و در نزدیکی مرزهای شمال غرب سوریه با ترکیه مستقر هستند به سمت جنوب ادلب و شمال حماه اعزام شده‌اند تا در خط مقدم درگیری‌ها حضور یابند.

در همین حال یک منبع نزدیک به ارتش سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است که ارتش در ۲۴ ساعت گذشته، تجهیزات و مهمات بسیاری برای گشودن جبهه جدیدی در ادلب ارسال کرده است. ارتش سوریه روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که که حملات خود را علیه تروریست‌ها در شمال غرب کشور افزایش می‌دهد.

درگیری‌ها میان ارتش سوریه و گروههای تروریستی به مرکزیت «جبهة النصره» در جنوب استان ادلب و شمال استان حماه در اواخر هفته گذشته به اوج خود رسیده و تروریست‌ها با سلاح‌هایی که از ترکیه به دستشان رسیده بود، حملات خود را شدت بخشیده و توانستند کنترل شهرک «کفرنبوده» را بار دیگر به دست بگیرند.

استان ادلب و بخشی از شمال استان حماه آخرین منطقه تحت تسلط تروریست‌های سوری است و این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. طبق این توافق ترکیه ۱۲ پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیده بانی در ادلب ایجاد کردند. ترکیه تعداد نقاط دیده‌بانی خود را به ۲۰ مرکز افزایش داده است.