بین الملل سیاسی

استقبال روسیه از پیشنهاد ایران برای امضای «پیمان عدم تعرض» با عرب‌ها

وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد همتای ایرانی به کشورهای عربی برای امضای «پیمان عدم تعرض» را اقدامی صحیح و گامی در جهت کاهش تنش توصیف کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه از پیشنهاد امضای «پیمان عدم تعرض میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، استقبال کرد.

به نوشته خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، لاوروف که در مسکو در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، در این مورد گفت: «موافقت با عدم حمله به یکدیگر، احتمالا اولین گام در جهت کاهش تنش باشد و ما این نوع از توافقات را اقدامی صحیح می‌دانیم.»

ظریف که به عراق سفر کرده، روز گذشته گفت ایران آماده است تا با تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، پیمان متقابل عدم تعرض امضا کند.

ظریف پیش از این در سال ۱۳۹۴ نیز پیشنهاد کرده بود برای کاهش تنش در منطقه و جلوگیری از روز سوء تفاهم، یک «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» میان کشورهای اسلامی منطقه تشکیل شود. (جزئیات بیشتر)

با این وجود، عربستان سعودی و متحدانش در سال‌های گذشته بر حجم اقدامات ضدایرانی خود افزوده و از فشارهای ایالات متحده بر ایران نیز حمایت کرده‌اند. دو هفته پیش یک روزنامه سعودی نزدیک به آل سعود، رسما به آمریکا توصیه کرد علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد.