سیاسی

نشست سران همکاری اسلامی مکه بدون بیانیه خاتمه یافت

نشست سران سازمان همکاری اسلامی که در جمعه شب تاریخ ۱۰ خرداد در مکه مکرمه شروع به کار کرد و در بامداد روز بعد به کار خود پایان داد، دو سند شامل سند نهایی و قطعنامه فلسطین مصوبه اجلاس وزرا را مورد تایید قرار داد.

در این نشست که در کاخ صفا در مکه تشکیل شد از مجموع ۵۷ کشور عضو به دلیل کمبود وقت تنها ۱۱ کشور قادر به ایراد سخنرانی شدند. بر خلاف تمام نشست‌های قبلی سران سازمان، در این نشست پیش نویس بیانیه نهایی موسوم به بیانیه مکه توزیع و تصویب نشد. به گفته برخی از منابع آگاه دلیل عدم طرح بیانیه نهایی مکه به رغم درج قبلی رسیدگی به آن در دستور کار نشست سران وجود اختلاف نظر جدی میان کشورهای عضو در خصوص مفاد این بیانیه  بوده‌است.

اکثر کشورهایی که در این نشست فرصت صحبت پیدا کردند بر ضرورت پی‌گیری آرمان فلسطین به عنوان مهم‌ترین و بالاترین اولویت مسأله جهان اسلام تأکید کرده و اقدام مؤثرتر و منسجم‌تر کشورهای عضو سازمان در این زمینه با هدف تضمین تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف را ضروری دانستند.

در این جلسه بر خلاف تبلیغات رسانه‌های سعودی همانند اجلاس دو روز قبل وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده، هیچ کشوری در سخنرانی خود اشاره‌ای به جمهوری اسلامی ایران نکرد . تنها مورد در این زمینه ادعای پادشاه سعودی در ارتباط دادن حوثی‌ها به کشورمان بود که او نیز در این ادعا از ناحیه هیچ یک از دولت ها حمایت نشده و در این موضع گیری خود تنها ماند.

لازم به ذکر است که هیات نمایندگی شرکت کننده از جمهوری اسلامی در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بیانیه مهم جناب اقای روحانی ریاست محترم جمهوری خطاب به سران این کشورها را در این اجلاس در اختیار هیات های کشورهای اسلامی قرار داد.