سیاسی

اصلی‌ترین چالش بر سر راه مدیریت کشور، دیوان سالاری فربه است

وزیر نیرو اصلی‌ترین چالش بر سر راه مدیریت کشور را دیوان سالاری فربه، متمرکز و بخشی نگر دانست و گفت: چنانچه این شکل از مدیریت اصلاح نشود، قطعا ما را از پای درمی‌آییم.

رضا اردکانیان پیش از ظهر امروز در نشست شورای آب با عنوان «همیاران آب» در دفتر استاندار خراسان رضوی، با اشاره به‌طرح سئوالی مبنی بر اینکه ما چه قیمت و بهایی برای عمر خود قائل هستیم؟، گفت: پاسخ به‌‌این سوال مشخص می‌کند که چه میزان قرار است، پیاده شدن پروژه‌ها را جدی بگیریم.

وزیر نیرو ادامه داد: قطعا نسل بعدی مدیرانی که قرار است در استان و کشور حضور یابند، نسبت به‌‌نسل فعلی از دانش و تجربه بیشتری برخوردار هستند، چراکه هم دانش بشر روی به‌گسترش است و هم می‌توانند از تجربه ما بهره گیرند.

وی بیان کرد: البته ما نسبت به‌آنان دست برتری داریم و آن هم زمان و مهلتی که است که امروز در دستان ما است.

اردکانیان با بیان این موضوع که اصلی‌ترین وظیفه ما پایدار کردن آینده کشور است، اضافه کرد: چنانچه آینده پایدار را هدف‌گذاری کنیم، حال و امروزمان مدیریت می‌شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: چنانچه نسبت به‌این آینده کم توجه باشیم، به‌آینده خیانت کرده‌ایم.

وی اصلی‌ترین چالش بر سر راه مدیریت کشور را دیوان سالاری فربه، متمرکز و بخشی‌نگر دانست و افزود: چنانچه این شکل از مدیریت اصلاح نشود، قطعا از پای درمی‌آییم.

برای یافتن چاره، باید مشکل را بپذیریم

اردکانیان بیان کرد: برای یافتن چاره، در ابتدای امر باید وجود این مشکل را بپذیریم و در نهایت طرح آمایش سرزمین را به‌نتیجه برسانیم و امکان بازنگری را در آن ببینیم تا در بازه‌های زمانی به‌تناسب افزایش آگاهی، آن را بازنگری کنیم.

وزیر نیرو با بیان این موضوع که امید است با داشتن طرح آمایش سرزمین این میزان از انرژی که در حال صرف کردن آن هستیم، مدیریت شود، گفت: همچنین در این میان موضوعات میان بخشی وجود دارد که چنانچه به‌آنان بپردازیم صرف این میزان از انرژی هدر نمی‌رود که آب یکی از این موضوعات میان‌بخشی است.

تمرکززدایی با دستور و آیین‌نامه عملیاتی نمی‌شود

وی به‌چالش تمرکزگرایی اشاره و تصریح کرد: تمرکززدایی با دستور و آیین‌نامه عملیاتی نمی‌شود، مدیر باید به‌سطحی از توسعه‌یافتگی برسد که در خود این توان را ببیند که در عین مدیریت، اختیارات را به‌نمایندگان دولت در استان‌ها تفیض کند.

اردکانیان بیان کرد: ما در عرصه مدیریت آب حکم مجروحی را داریم که علاوه بر نیاز داشتن به‌تزریق خون، دچار خون‌ریزی داخلی هم شده و نیازمند جراحی داخلی هم است.

وزیر نیرو  به‌طرح «همیاران آب» اشاره کرد و گفت: تحقق این طرح هم یک فرمانده می‌خواهد و هم زیر مجموعه‌ای گران قیمت.

طرح «همیاران آب» پیچیده‌تر از طرح انتقال آب از دریای عمان

وی تاکید کرد: طرح «همیاران آب» کاری پیچیده و در عین حال ضروری است که پیش‌نیازهایش از طرح انتقال آب از دریای عمان بیشتر است و چنانچه محقق نشود، علاوه بر به‌تعویق انداختن مشکل، پیچیده‌تر هم می‌شود.

اردکانیان موضع وزارت نیرو و دولت در خصوص طرح «همیاران آب» را حمایت تمام قد دانست و ادامه داد: تفویض اختیار در این طرح حداقل حمایت است.

وزیر نیرو برای تحقق طرح «همیاران آب»، آمدن بیرون از سنگرهای انفرادی را مهم دانست و بیان کرد: خراسان رضوی ویترین شرق کشور و مشهد نماد آینده پایدار در جمهوری اسلامی است، بنابراین حیات آن باید تثبیت و به‌رونق آن توجه شود که در این مسیر آب، اشتغال و کاهش بیکاری نقش مهمی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع تغییر اقلیم را موضوعی واقعی دانست و گفت: البته جزئیات آن نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی بیشتر است.

اردکانیان تاکید کرد: یکی از احتمالات این است که ممکن است دچار یک رادیکالیزم آب و هوایی شویم، به‌این معنا که دچار سال‌هایی شدیدا خشک و علاوه بر آن سال‌هایی شدیدتر باشیم.

وزیر نیرو بیان کرد: البته موضوع تر سالی نباید این‌گونه دیده شود که حال می‌توانیم آب را هدر دهیم، بلکه باید آن را ذخیره کنیم.

وی ادامه داد: ۴۵ تالار بزرگ ما در سال جاری بین ۴۵ تا ۱۰۰ درصد ُپر شد و مخازن سدها، مشکل سال قبل را ندارد و همین طور تغذیه‌هایی در مناطق شدیدا خشک انجام شده که نتیجه صبوری مردم است.

اردکانیان عنوان کرد: سال آبی ۹۶-۹۷ خشک‌ترین سال در پنج دهه اخیر و سال آبی ۹۷-۹۸ تَرترین سال آبی ۵۰ سال اخیر بوده است.