بین الملل سیاسی

آلمان ادعای آمریکا برای متهم کردن ایران در حادثه دریای عمان را کافی ندانست

وزیر خارجه آلمان ادعای آمریکا برای متهم کردن ایران در حادثه دریای عمان را کافی ندانست.

«هایکو ماس»‌ وزیر خارجه آلمان روز جمعه در واکنش به حادثه صبح جمعه برای دو نفتکش در دریای عمان گفت: ویدئویی که توسط آمریکا ارائه شده برای اثبات این موضوع که ایران پشت حمله به تانکرهای نفتی در خلیج عمان بوده کافی نیست.

واشنگتن پیشتر ویدیویی را منتشر کرده و در آن مدعی شده که قایقی وابسته به ایران پشت حملات روز پنجشنبه به نفتکش‌ها در دریای عمان بوده است.

ماس که در جمع خبرنگاران در اسلو صحبت می‌کرد، افزود: ویدیو کافی نیست. ما می‌توانیم درک کنیم که چه چیزی را نشان می‌دهد اما نمی‌توان بر اساس آن ارزیابی نهایی را انجام داد. این برای من کافی نیست.

ساعتی پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد ایران حمله به دو نفتکش در دریای عمان را انجام داده و تصاویر منتشر شده از نفتکش‌ها حاکی از آن است که ایران این حمله را انجام داده است.

منابع خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. شبکه خبری «العالم» به نقل از «منابع محلی عمان» اعلام کرده بود که این دو انفجار به صورت پیاپی رخ داده و دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند.

دو نفتکش در این حادثه دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه و «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا شامگاه گذشته بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، ایران را به دست داشتن در انفجار دو نفتکش در دریای عمان متهم کردند. این در حالی است که نفتکش‌ها محموله‌های متعلق به ژاپن را حمل می‌کردند.