بین الملل سیاسی

درخواست ترامپ آزادی زندانیان آمریکایی

خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از مقامات این کشور گزارش داد «آبه شینزو» در سفرش به تهران به درخواست ترامپ، خواستار آزادی زندانیان آمریکایی شده است.

خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از مقامات رسمی این کشور گزارش داد که «آبه شینزو» در جریان سفرش به تهران به درخواست رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی زندانیان آمریکایی در ایران شده است.

براساس این گزارش، این منبع ژاپنی گفته، آقای شینزو آبه روز چهارشنبه در جریان دیدارش با حسن روحانی رئیس جمهور ایران این درخواست را مطرح کرده است و در دیدارش با آیت الله خامنه‌ای در روز پنج شنبه نیز به نظر می‌رسد آن را مطرح کرده است. 

خبرگزاری کیودو همچنین گزارش داده است که پاسخ ایران به این درخواست مشخص نیست. 

در ادامه این گزارش آمده است که روز جمعه «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن که به همراه نخست وزیر این کشور در تهران بود با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی رایزنی کرده است. 

در حال حاضر چند شهروند آمریکایی به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی علیه کشورمان در زندان هستند. 

یکی از این افراد «ژیو وانگ» است که در پوشش کارهای تحقیقی و پژوهشی برای اقدامات جاسوسی وارد ایران شده بود و در سال ۱۳۹۶ به ۱۰ سال حبس محکوم شد. 

سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی نیز از شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی هستند که در ایران زندانی هستند. 

باقر نمازی که از مقامات حکومت پهلوی بوده و پس از انقلاب فعالیت‌ های گسترده‌ ای در زمینه شبکه‌سازی داخل ایران داشته است در سال ۲۰۱۶ به اتهامات امنیتی بازداشت و به زندان محکوم شد.

سیامک و باقر نمازی به جرم همکاری با دولت آمریکا علیه ایران هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده و اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.