بین الملل

روایت جالب تحلیلگر آمریکایی از نحوه تحریف حادثه دریای عمان توسط واشنگتن

تحلیلگر آمریکایی در حساب کاربری‌اش در توئیتر با کنار هم گذاشتن دو مورد از سخنان وزیر خارجه آمریکا ادعای او درباره نقش‌آفرینی ایران در حادثه نفت‌کش‌های دریای عمان را زیر سوال برد.

«گارلند نیکسون»، مجری برنامه‌های رادیویی و تحلیلگر سیاسی در واشنگتن در توئیتر با کنار هم گذاشتن دو مورد از سخنان «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا سخنان روز گذشته (پنجشنبه) او درباره متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در حادثه نفت‌کش‌های دریای عمان را زیر سوال برده است. 

نیکسون از یک طرف به یادآوری اعترافاتی پرداخته که «مایک پامپئو» درباره رواج دروغگویی در دوران حضورش در سیا پرداخته و از یک طرف بخشی از سخنان او در کنفرانس خبری روز گذشته (پنجشنبه) درباره دست داشتن ایران در حادثه انفجار دو نفت‌کش در دریای عمان را منتشر کرده است. 

او نوشته است: «مایک پامپئو: ” وقتی من رئیس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم.| مایک پامپئو: جمهوری اسلامی ایران عامل حملاتی بوده که امروز در دریای عمان اتفاق افتاد.»

«مایک پامپئو» وزیر خارجه کنونی آمریکا و رئیس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در سخنانی که ماه گذشته از او منتشر کرد به اقدامات غیراخلاقی آژانس جاسوسی آمریکا اذعان کرد. 

پامپئو در جریان یک سخنرانی در فروردین‌ماه سال جاری در دانشگاه «ای اند ام» تگزاس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره چگونگی ایجاد موازنه میان انتقاد و امتیازدهی در ارتباط با حکومت‌هایی مانند عربستان سعودی، فعالیت دیپلماتیک را امری دشوار توصیف کرد و گفت دشواری کار فقط به وزارت خارجه مربوط نیست و هر کاری از جمله ریاست بر سازمان سیا دشواری‌های خود را دارد.

او افزود: «شعار [دانشگاه نظامی] “وست پوینت” (دانشگاه محل تحصیل پامپئو) چه بود؟ “دروغ نگو، فریبکاری نکن، دزدی نکن و کسانی که این کار را می‌کنند، تحمل نکن.” [اما] وقتی من رئیس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم.»

پامپئو روز گذشته در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود که «ارزیابی‌های اطلاعاتی» دولت آمریکا نشان می‌دهند ایران عامل حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان بوده است. 

گارلند نیکسون با کنار هم قرار دادن سخنان مایک پامپئو در دو رویداد فوق‌الذکر نحوه تحریف حقایق در این اصطلاحاً «ارزیابی‌های اطلاعاتی» را به چالش کشیده است. 

تحلیلگران مسائل سیاسی «سیاسی‌سازی اطلاعات» و تحریف حقایق به منظور همسو بودن آنها با دیدگاه‌های خاص سیاسی را یکی از آسیب‌های دستگاه‌های جاسوسی این کشور می‌دانند. 

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چندین بار در ماه‌های گذشته به دلیل سیاسی‌سازی اطلاعات مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان مثال، خبرگزاری رویترز چندی پیش گزارش داد دولت ترامپ حقایق مربوط به پایبندی ایران به برجام را از یک گزارش سالانه منع اشاعه حذف و آن را با سمت و سوی خاص خود منتشر کرده است. 

جزئیات حادثه دریای عمان

منابع خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) گزارش‌هایی از وقوع انفجار در دو نفتکش در دریای عمان منتشر کردند که ادعا شده «هدف حمله قرار گرفته‌اند.»

جزئیات منتشر شده از این حادثه حاکی است نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بوده‌اند. 

نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شده و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بوده است. 

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. این حادثه همزمان با سفر «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

«عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه از بروز این حادثه ابراز نگرانی کرد و «محمد جواد ظریف» نیز در توئیتر آن را مشکوک توصیف کرده بود.

دولت آمریکا بدون ارائه شواهد مستند، ساعاتی بعد از این حادثه ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد. «مایک پامپئو» و دونالد ترامپ رسماً ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده‌اند.