سیاسی

در ورای توقیف کشتی انگلیسی

شاید کسی نداند اهمیت موضوع توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران، جدا از تلافی دزدی دریایی انگلیس و اقتدار جمهوری اسلامی در سیطره بر آب‌های منطقه، در به هم زدن نقشه جدید ترامپ و مراکز فکری آمریکا است.
ماجرا از این قرار است که ترامپ در پی شکل‌دهی نوعی ائتلاف دریایی به نام «عملیات گذربان» به بهانه مقابله با ایران است.
هدف از عملیات گذربان «پیشبرد ثبات حمل و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی» از جمله در همه نقاط خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و دریای عمان اعلام شده است.

تنگه هرمز یکی از شریان‌های اصلی انتقال نفت است و روزانه حدود یک پنجم از نفت مصرفی جهان از این آبراه عبور می‌کند.

سنتکام می‌گوید، چارچوب امنیت دریایی به کشور‌ها این فرصت را می‌دهد که به کشتی‌های حامل پرچم‌شان محافظت دریایی افزوده شود.

در بخشی از بیانیه منتشره سنتکام در این مورد آمده است که آمریکا متعهد به پشتیبانی از این ابتکار است و کمک و رهبری کشور‌های منطقه و همچنین متحدان بین‌المللی برای موفقیت این ابتکار لازم است.
هرچند با اعلام این نقشه از سوی ترامپ کشور‌های بزرگ از جمله هند، چین، روسیه و برخی کشور‌های منطقه از جمله امارات، مصر و … خبر از عدم همراهی با این ایده به صورت علنی یا در لفافه دادند.
شبکه سی ان ان در همین مورد روز جمعه نوشت: بسیاری از متحدان بالقوه آمریکا از طرح این کشور برای تشکیل ائتلاف جدید دریایی علیه ایران حمایت نمی‌کنند.
به گزارش این شبکه آمریکایی، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا که مسئول اداره نیروی دریایی ۳۳ کشور بین‌الملل (ائتلاف نیرو‌های دریایی مشترک) است هم اکنون با عدم حمایت این کشور‌ها برای تشکیل ائتلاف جدید دریایی علیه ایران روبه‌رو شده است.
براساس این گزارش، آمریکا مدعی است که به دنبال تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی در منطقه، برای تامین امنیت خلیج فارس در برابر تهدیدات ایران است، اما کمتر کشوری حاضر به حمایت از این طرح است.
به دنبال عدم حمایت کشور‌های متحد از طرح آمریکا به تازگی یکی از ناو‌های جنگی اسپانیا از ادامه اسکورت ناو هواپیمابر آبراهام لینکن که هم‌اکنون در دریای عمان به سر می‌برد اجتناب ورزیده و دریای عمان را به سوی آب‌های بین‌الملل ترک کرده است.
گفتنی است دولت اسپانیا هرگز از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت نکرده است.
در حالیکه انگلیس یک ناو جنگ به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است، اما همچنان هیچ سندی برای آنکه نیروی دریایی رویال انگلیس به ناوگان دریایی آمریکا برای مقابله با ایران می‌پیوندد، وجود ندارد.
همزمان کشتی‌های جنگی هند که درحال اسکورت نفتکش‌های این کشور در خلیج‌فارس هستند برای مدت زمان طولانی‌تری در خلیج‌فارس باقی می‌مانند، اما به ائتلاف ضد ایرانی آمریکا نمی‌پیوندند.
منابع آگاه ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفتند دو کشتی جنگی هند که تحت پشتیبانی هواپیما‌های تجسسی قرار دارند قصد پیوستن به ائتلافی را که ایالات‌متحده قصد دارد برای «تامین ایمنی تردد دریایی» در نزدیکی تنگه هرمز ایجاد کند، ندارند.
طبق این گزارش، کشتی‌های نیروی دریایی هند از چند ماه پیش شناور‌هایی را که تحت پرچم این کشور حرکت می‌کنند هنگام ورود و خروج به آب‌های خلیج فارس و د‌ریای عمان اسکورت می‌کنند.
قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی از آستین سپاه پاسداران فارغ از تلافی دزدی دریایی ملکه، هشداری به آمریکا و کشور‌های کوچک منطقه بود که هرگونه همراهی با طرح‌های غرب برای برهم زدن امنیت آب‌های منطقه، با پاسخ قاطع ایران همراه خواهد بود.
این مسئله به وضوح موجب عقب‌نشینی بیش از پیش متحدین آمریکا از رویارویی با ایران شده و این قطعا از بزرگترین دستاورد‌های مقاومت فعالانه است؛ چنانکه امارات پس از هدفگیری پهپاد امریکایی و مشاهده طبل توخالی تهدید ترامپ، با ارسال پیامی به تهران در حال خروج از یمن و برداشتن فشار از صرافی‌های ایرانی در دبی است.