اجتماعی

نظامی ها در تدارک فتح سنگر خود روسازی

با تشدید تحریم‌های ظالمانه ضد ایرانی در ماه‌های گذشته بویژه علیه صنعت خودروسازی که پس از نفت و پتروشیمی در پیشانی تحریم‌ها قرار داشت، تصمیم‌سازان از همکاری با برخی ارگان‌های دولتی و بطور خاص نظامی‌ها و استفاده از توان و ظرفیت آنها به عنوان راهی برای غلبه بر مشکلات یاد کردند. بطور مشخص موضوع همکاری صنایع خودروسازی و قطعه سازی با صنایع دفاعی کشور مطرح شد و بسیاری عنوان می کردند که از قابلیت های این متخصصان و امکانات آنها می توان به خوبی استفاده کرد. پنجشنبه هفته گذشته (۲۷ تیرماه) و در حاشیه نخستین روز از نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ساخت قطعات با فناوری بالا (High Tech) و همکاری با وزارت دفاع به گفت: تاکنون علاوه بر وزارت دفاع، با وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان جلساتی برگزار و تفاهم نامه های همکاری امضا کرده ایم و این موضوع دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک اجبار است. وی بیان داشت: قراردادهایی در آینده نزدیک بین وزارت صنعت و وزارت دفاع برای استفاده از ظرفیت های این وزارتخاته منعقد می شود و در حوزه هایی نظیر الکترونیک نیز پتانسیل های خوبی در وزارت دفاع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه ها وجود دارد که در تلاشیم حداکثر استفاده را از این امکانات انجام دهیم. بیشترین کمبودهای قطعه سازان در بخش الکترونیک در این پیوند، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: امروز در صنایع خودروسازی و قطعه سازی با شماری از شرکت های خارجی مواجهیم که متاثر از تحریم ها، کشورمان را ترک کرده اند؛ بر این اساس تا آنجا که در توان داریم باید در داخلی سازی بکوشیم. «محمدرضا نجفی منش» افزود: ‌ در این راستا دولت در تلاش است تا امکانات و توانمندی های دستگاه های خود را به کمک این دو صنعت بزرگ کشور بیاورد و در آینده آنها را به بخش خصوصی واگذار کند. وی بیان داشت: آنچه امروز بطور مشخص مطرح است، استفاده از توان صنایع نظامی و دفاعی کشور است که پتانسیل بالایی بویژه در بخش الکترونیک دارند و از طرفی بیشترین کمبودهای صنعت قطعه سازی نیز در همین حوزه است. نجفی منش با بیان اینکه توانمندی صنایع نظامی کشور را از نزدیک رویت کرده، خاطرنشان کرد: توانمندی بالایی نزد این صنایع وجود دارد و بطور قطع سرمایه گذاری آنها در صنایع خودروسازی و قطعه سازی چاره ساز خواهد بود. وی، همچنین از دانشگاه ها و شرکت های استارتاپی و دانش بنیان به عنوان مراکز دیگری یاد کرد که می توان از توان، تخصص و علم آنها در این مسیر بهره برد. قابلیت بالای صنایع دفاع در تولید قطعات الکترونیک دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز می گوید: صنایع دفاع بطور عمده در مواد اولیه و قطعات استاندارد مورد نیاز صنایع خودروسازی و قطعه سازی تمایل به همکاری دارند که با وجود پتانسیل های اندک کشور در این زمینه ها، در آنها واردکننده باقی خواهیم ماند. «مازیار بیگلو» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بطور مثال شرکت «صا ایران» ‌ تمایل به ساخت آی. سی های خاص تولید قطعات استاندارد، الکترونیکی و های تک دارد و فعالیت در این زمینه ها برایشان آسان است. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در همین زمینه، یکی از خودروسازان داخلی در سطح «تیر وان» (Tiear one – تامین کنندگان بزرگ قطعات یا قطعه‌سازان رده نخست جهانی) با صنایع دفاع قرارداد امضا کرده است. وی یادآور شد: توانمندی صنایع دفاع در تولید قطعات الکترونیک بسیار بالاست، بطور مثال بخش سخت افزاری (بُرد) یی. سی. یو (ECU‌ یا کامپیوتر خودرو)‌ از سال ها پیش در کشور تولید می شد، اما امروز مهندسان صنایع دفاع می توانند در تولید آی. سی ها، دیودها و رزیستورهای این قطعه که وارداتی هستند به کمک بیایند. بیگلو اضافه کرد: کانکتورهای خاصی که در تولید مدار دسته سیم خودروها به کار می رود، نیز عرصه دیگری است که متخصصان صنایع دفاعی می توانند در آن به یاری قطعه سازان بپردازند. وی خاطرنشان کرد: «‌این همکاری ها بویژه در قطعات الکترونیک، اکنون وارد فاز عملیاتی شده است.» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، به حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروهای باقی مانده در کف کارخانجات خودروسازی اشاره کرد و گفت: ‌عمده کسری این خودروها مربوط به قطعاتی است که مواد اولیه شان باید از خارج کشور وارد شود. وی افزود: صنایع دفاع همچنین در تولید چاشنی انفجاری که در کیسه هوا (ایربگ) خودروها به کار می رود، تبحر دارند که یکی از دغدغه های اصلی در تولید این قطعه ایمنی است. تیراژ بالا، مشکل اصلی تولید قطعات های تک بیگلو بیان داشت: مشکل اصلی قطعات های تک، لزوم شمارگان تولید بالا (برخی تا ده ها میلیون قطعه در سال) است تا صرفه اقتصادی پیدا کنند و به همین دلیل در سال های گذشته انگیزه ای برای داخلی سازی آنها وجود نداشت، اما امروز و با تجمیع نیازمندی های صنایع، تولید این قطعات از توجیه اقتصادی برخوردار شده است. وی بیان داشت: اکنون کل زنجیره تامین خودروسازان وابستگی ۲۰ درصدی به ارز دارد و قرار هم نیست این وابستگی به صفر برسد، بلکه در تلاشیم تا در سریعترین زمان ممکن کمترین وابستگی رازی را محقق کنیم. این مقام صنفی یادآور شد: برای تولید قطعات یاد شده، نیازمند برخی عناصر و مواد هستیم که در داخل کشور موجود نیستند و بناچار باید از خارج وارد شوند. وی تاکید کرد: موضوع اصلی به صفر رسانیدن وابستگی های ارزی در سطح قطعه سازان تیر وان است که مواردی همچون یی. سی. یو، ایربگ و غیره را شامل می شود، اما قطعات استاندارد و مواد اولیه ای وجود دارد که به صفر رسیدن نیاز ارزی آنها باید بتدریج اتفاق بیفتد.