استانی اقتصادی

جلوه‌گری گیاهان دارویی در دامن البرز سبز

مزرعه چند هکتاری گل‌محمدی با چشم‌اندازی بی‌نظیر زیبایی خاصی به این روستاها بخشیده است اما باوجود تلاش‌ها و اقدامات خوب این تولیدکننده نیز مورد کم‌توجهی قرار گرفته به‌گونه‌ای صدایش به گوش مسؤولان نرسیده است.

طبیعت مازندران دارای ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی متعددی است که از جمله آن می‌توان به زیبایی‌های روستاهای استان اشاره کرد، این ظرفیت تا حدی است هنوز بسیاری از این جاذبه‌ها شناخته شده نیست.

یکی از ظرفیت‌های مغفول استان بحث گیاهان دارویی است که در سال‌های اخیر به آن توجه که نه بلکه گوشه چشمی شده ولی با حالت ایده‌آل که بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم فاصله معناداری داریم.

گریوده یکی از روستاهای جالب و دیدنی استان در شهرستان بابل است که پس از عبور از مسیرهای صعب‌العبور و پُرپیچ و خم در دامن سرسبز کوه‌البرز به مکانی خارق‌العاده طبیعی تبدیل شده که از آن به‌عنوان بهشت گیاهان دارویی یاد می‌شود.

مزرعه چند هکتاری گل‌محمدی با چشم‌اندازی بی‌نظیر زیبایی خاصی به این روستاها بخشیده است اما باوجود تلاش‌ها و اقدامات خوب این تولیدکننده نیز مورد کم‌توجهی قرار گرفته به‌گونه‌ای صدایش به گوش مسؤولان نرسیده است.

علی قنبرزاده تولیدکننده گیاهان دارویی و گل‌محمدی در منطقه کوهستانی گریوده اظهار کرد: مساحت مزرعه بیش از ۲۰ هکتار است که ۱۲ هکتار آن زیر کشت قرار دارد و بقیه آن به‌دلیل مخالفت منابع‌طبیعی به کشت اختصاص نیافت.

قنبرزاده افزود: باتوجه به وجود ظرفیت‌های بالقوه در روستا مسؤولان از این فرصت برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی بهره گیرند.

وی بیان کرد: صعب‌العبور بودن این منطقه کوهستانی عاملی برای کاهش انگیزه روستاییان بوده که برای حل آن ضرورت دارد زیرساخت‌های لازم در بحث سرمایه‌گذاری فراهم شود که در واقع به‌معنای رفع بحران است.

تولیدکننده گیاهان دارویی و گل محمدی در منطقه کوهستانی گریوده تصریح کرد: اقلیم و آب و هوای مناسب این منطقه، کیفیت تولیداتم را به حدی رساند که پس از برداشت و نمونه‌گیری از محصولات و ارسال آن به مرکز تحقیقات خُجیر تهران، کیفیت و اسانس این مزرعه با کیفیت بسیار مطلوب تشخیص داده شد و حتی از مناطقی از جمله قمصر و نیاسر پیشی گرفته است.

قنبرزاده با اعلام اینکه موضوع آب در روستاها بحرانی جدی است، بیان کرد: وقتی روستاییان در مازندران در دل جنگل بلکران بابل برای مصارف ضروری خود آب ندارند اینکه چه اتفاقی در انتظار شهرنشینان خواهد بود خود جای بسی تامل است؟

وی با تاکید بر اینکه کار باید در میدان انجام شود، خاطرنشان کرد: می‌توانیم با ظرفیت‌های موجود و با مدیریت بحران‌ها را مهار کنیم که مستلزم حمایت مسؤولان است.

ارائه راهکار برای جلوگیری از فرار روستاییان

این تولیدکننده گیاهان دارویی در منطقه گریوده بابل اظهار کرد: فاجعه‌ای به نام مهاجرت گریبان‌گیر روستاها شده است و تمام روستاها خالی از سکنه شده و ما می‌توانیم از این مهاجرت جلوگیری کنیم اگر اشتغال، معیشت و رفاه در روستاها فراهم شود قطعا روستاییان می‌مانند. 

قنبرزاده یادآور شد: برای زمین‌ها دارای اسنادی ثبتی هستم ولی با این وجود نمی‌توانم در داخل زمین خود نهال‌کاری کنم در حالی‌که متاسفانه افراد خاص به‌راحتی می‌توانند در دل جنگل‌ها ویلاسازی کنند.

قنبرزاده که  از سال ۱۳۶۴ در سطح وسیعی جنگل‌های مازندران،عالی‌ترین جنگل‌کاری را انجام داده‌ در سال  ۱۳۷۰به‌عنوان جنگل‌کار نمونه شمال کشور انتخاب شده است وی معتقد است به‌واسطه این تجربه گرانبها، بی‌سابقه‌ترین پیگیری برای احیا و در زمینه مقابله همزمان با خشکسالی و مهار سیلاب‌ها کرده و در حال حاضر به دلیل کم‌توجهی دولت‌مردان، بیش از ۵۰ درصد کشور بیابان شده و بیش از ۷۵درصد سفره‌های زیرزمینی از بین رفته که پیامد آن بیش از ۷  هزار روستای کشورما بر اثر خشکسالی خالی از سکنه شده و از همه تکان‌دهنده‌تر این است که تضعیف سفره‌های زیرزمینی موجب پوک شدن زمین خواهد شد و در اکثرنقاط کشور گریبان‌گیرشده است و این می ‌تواند در آینده پرواز هواپیما‌ها و تردد قطارها و عبور مرور اتومبیل‌ها براثر این فروررفتگی متوقف خواهد شد و ساختمان‌های بلندمرتبه فرو خواهد رفت.

حرکت دولت‌مردان بر مبنای ظرفیت‌ها نیست

این تولیدکننده با اشاره به اینکه حرکت دولت‌مردان بر مبنای ظرفیت‌ها نیست، گفت: برای جلوگیری از فرسایش و بحران، در اراضی شیب‌دار مناطق کوهستانی نهال گردو و در شیب‌های ملایم و زمین‌های تقریبا هموار گل محمدی و بیدمشک کاشتم.

با وجود اینکه چندین سال پیش طرح زراعت چوب در ارتفاعات و کوهستان‌ها و توسعه گیاهان دارویی برای پوشش خاک و مهار سیلاب‌ها و همچنین تقویت سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از خشکسالی که متاسفانه حتی در بحران سیل امسال که بیشتر مناطق کشور را تحت‌الشعاع قرار داد را فریاد زدم اما توجهی نکردند، ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود همراه با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های مدون بحران‌زدایی کنیم.

این تولید کننده گیاهان دارویی در پایان سخنان خود مالچ پاشی دولت را یک فاجعه اعلام کرد و گفت: دولت برای انجام این کار راهی نداشت اما اگر زمانی که مدام نامه ارسال می‌کردم پای کار می‌آمدند و از همین نهال‌کاری و گیاه‌کاری حمایت می‌کردند امروز نیاز به مالچ پاشی تا این حد نبود؛ چراکه این موضوع تنها مختص به خوزستان و سیستان و بلوچستان نیست بلکه مسأله‌ای نگران‌کننده است که به سرعت همه کشور را دربرمی‌گیرد.

باید از ظرفیت مازندران در زمینه پرورش گیاهان دارویی بهره گرفته شود و مسؤولان نیز بهتر است بیشتر به صدای تولیدکنندگان گوش دهند تا شاهد بروز مشکل نباشیم.