بین الملل

وقتی سیاست‌های نژادپرستانه آمریکا به اوج می‌رسد

به‌دنبال سخنان توهین‌آمیز و سخیف دونالد ترامپ درباره افغانستان، سیاستمداران، فعالان شبکه‌های اجتماعی و مردم افغانستان در حمایت از وطن خود، این سخنان را محکوم کرده و انزجار خود از ترامپ و سیاست‌های آمریکا را نشان دادند.

شماری از حقوقدانان افغانستانی، اظهارات توهین‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره افغانستان را محکوم کردند و آن را غیر مسئولانه خواندند.

رییس جمهور آمریکا دوشنبه شب گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت که اگر بخواهد در جنگ افغانستان بجنگد و پیروز شود، می‌تواند در این جنگ طی یک هفته برنده شود. اما نمی‌خواهد که ۱۰ میلیون انسان کشته شود. اگر می‌خواست آن جنگ را برنده شود، افغانستان از نقشه زمین حذف می‌شد و نابود می‌شد و واقعا در ۱۰ روز پایان می‌یافت.

وی افزود که می‌تواند در عرض یک هفته در جنگ افغانستان پیروز شود، این در حالی خواهد بود که بخواهد بجنگد و در جنگ افغانستان پیروز شود.

به‌دنبال اظهارات سخیف رییس‌جمهور آمریکا، «حبیب رحمان»، یکی از حقوقدانان افغانستانی در این باره خطاب به ترامپ گفت: به جای توهین به این ملت و به جای نظرات غیر مسئولانه، تاریخچه این کشور و این ملت را بخوانید تا بدانید با چه ملتی طرف هستید.

«ابرالله مراد» دیگر حقوقدان افغانستانی گفت: ترامپ یک دیوانه است. او یک سیاستمدار نیست بلکه یک تاجر است.

پس از سخنان توهین آمیز ترامپ، دفتر ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای خواستار توضیح واشنگتن درباره سخنان رییس‌جمهور آمریکا شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان خواهان صراحت و توضیحات از سوی واشنگتن در مورد اظهارات ترامپ شد و اعلام کرد که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند سرنوشت این کشور را تعیین کند.

سیاستمداران و چهره‌های سیاسی افغانستان نیز به اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند. کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی نیز دست به‌کار شدند و با محکوم کردن سخنان نژادپرستانه و مضحک رییس‌جمهور آمریکا، اعلام کردند که افغانستان دارای تمدنی چندین هزار ساله است و مردم این کشور به بیگانگان اجازه نخواهند داد که به خاک و وطن آنها توهین کنند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان اظهارات توهین‌آمیز ترامپ درباره افغانستان را بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور افغانستان دانست و گفت آنها برای زندگی و کرامت انسانی، هیچ احترامی قائل نیستند.

کرزی گفت: دو سال قبل حکومت آمریکا با استعمال بزرگترین بمب غیر اتمی خود در خاک افغانستان، عدم حسن نیتش را در قبال مردم افغانستان، حاکمیت ملی این کشور و ارزش‌های بشر دوستانه به نمایش گذاشت.

لطیف پدرام یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ، گفت: لحن ترامپ یک لحن اشغالگر بی‌فرهنگ و قلدر است، لحن سوداگر سودجویی است که هیچ چیزی از ارزش‌های بشری و انسانی را نمی‌شناسد. از طرف دیگر شاید مزدوران داخلی (افغانستانی) چنین جسارتی را به او داده باشند.

نماینده سابق پارلمان افغانستان خاطرنشان کرد: آقای ترامپ به طور بیشرمانه‌ای گستاخی کردید و مردم ما را دستکم گرفتید، اما ما شما را مثل سایر همتاهایتان و اشغالگران از سرزمینمان بیرون خواهیم کرد. در صورت لجاجت خراسان قبرستان گسترده‌ای برای اشغالگرها خواهد شد.

رحمت‌الله نبیل، از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در صفحه توییترش نوشت: تمام سیاستمداران افغان از جمله غنی و رهبران گروه طالبان باید خودخواهی را کنار گذاشته و اعلام کنند که ما صلح را در میان خودمان می‌سازیم و نیازی به میانجیگری آمریکا و پاکستان نیست. افغانستان باید محافظت شود، قبل از آنکه دیر شود.

«فضل هادی مسلم‌یار» رئیس سنای افغانستان نیز با محکوم کردن اظهارات نژادپرستانه ترامپ گفت: ترامپ یک شخص دروغگو است، در ظرف ۱۸ سال آمریکا نتوانست چند گروه کوچک را شکست دهد پس محال است که افغانستان را بتواند نابود کند.

وی هشدار داد که اگر ترامپ راه مقابله با مردم افغانستان را پیش گیرد آمریکا نیز مانند سایر امپراتوری‌های انگلیس و شوروی سابق دچار فروپاشی خواهد شد. آمریکا تحت عنوان صلح با طالبان در حال توطئه‌چینی علیه مردم این کشور است.

«رنگین دادفر سپنتا» مشاور سابق امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به سخنان سخیف ترامپ گفت: پیام ترامپ یک پیام سیاسی، وحشتناک و نژادپرستانه است خودتان آمدید خودتان هم بروید کسی شما را نمی‌خواهد.

وی افزود: اگر صلح بازگشت دوباره دست‌نشانده‌های پاکستان و اشغال دوباره افغانستان توسط اسلام‌آباد باشد، مردم افغانستان آن را نمی‌خواهند. دفاع از افغانستان وظیفه افغان‌ها است.

این اظهارات در حالی از سوی ترامپ بیان شد که در طول ۱۸ سال گذشته آمریکا نتوانسته امنیت را در افغانستان برقرار کند. امنیتی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان بین‌المللی از ارکان اصلی توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن به‌شمار می‌آید و تاکنون هزاران سرباز افغان در حمایت از آمریکا در این کشور کشته شده‌اند.

در همین حال، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکومیت اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضد ملت افغانستان و غیرقابل پذیرش خواندن این سخنان آن را تهدید صلح و امنیت بین المللی خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار مردم مقاوم، دولت و فرهیختگان کشور برادر و همسایه افغانستان می‌داند.

برخی از فعالان سیاسی و حقوقی افغانستان، از سیاستمداران و رهبران این کشور خواستند تا سیاست مشخصی در قبال آمریکا اتخاذ کنند.

یک فعال سیاسی در کابل گفت: این توهین و بی‌احترامی به مردم افغانستان نشان می‌دهد که ما سیاست‌های مشخصی در قبال آمریکا نداریم. خواست ما این است که دولت افغانستان سفیر آمریکا را احضار کند و از او بخواهد تا توضیح بیشتری در این باره بدهد.

چندی پیش نیز ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفته بود که ورود شوروی به خاک افغانستان یک اقدام درست و برحق بوده است.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که پس از تجاوز شوروی سابق، تمام رؤسای جمهور آمریکا نه تنها این تجاوز را مورد نکوهش قرار دادند، بلکه حامی جهاد مقدس افغان‌ها باقی ماندند. میان اظهارات و برنامه رسمی این کشور تفاوت وجود دارد، به همین سبب ما از حکومت دوست ایالات متحده آمریکا به خاطر یک سلسله اظهارات، از طریق مراجع دیپلماتیک در خصوص بعضی از برنامه‌ها توضیح خواسته‌ایم.

چندی پیش نیز یک شرکت آمریکایی در اقدامی اهانت‌آمیز با طرح پرچم ۳ رنگ افغانستان پادری‌های مخصوص توالت و دستویی را در ابعاد مختلف ساخته و در سایت آمازون برای فروش گذاشت.

این اقدام اهانت‌آمیز از سوی شرکت آمریکایی در حالی است که پرچم برای افغانستانی‌ها در اقصی‌ نقاط جهان از تقدس خاضصی برخوردار بوده و در وسط آن نشان دولتی افغانستان قرار دارد که متشکل از مسجد، محراب، منبر، کلمه «الله اکبر» و «لا اله الا الله» است.

مردم افغانستان با راه‌اندازی کمپینی در شبکه‌های اجتماعی این اقدام اهانت‌آمیز آمریکا به پرچم مقدس کشورشان را محکوم کرده و خواستار مقابله جدی از سوی حکومت با طراحان و مسئولان اصلی آن شدند.

اهانت‌های آمریکا به مقدسات مردم افغانستان در گذشته نیز سوابق زیادی داشته است. پیشتر هواپیماهای آمریکایی بروشورهای تبلیغاتی‌ای را پخش کرده بودند که شیری را پشت سگی نشان می‌داد و روی آن کلمه «لا اله‌ إلا الله محمد رسول الله» چاپ شده که شبیه به پرچم طالبان بود.

این بروشورها به زبان پشتو نوشته شده و محتوای آن این بود که «با نیروهای ائتلاف همکاری کنید، در برابر دشمنان جهت شکست دادن آن‌ها بایستید و آزادی‌تان را از سگ‌های تروریست بگیرید.»

این اقدام اهانت‌آمیز با واکنش تند مردم افغانستان روبرو شد و شهروندان این کشور در حومه شمالی کابل تظاهرات اعتراض‌آمیزی به دلیل توهین نیروهای آمریکایی به مقدسات اسلامی برگزار کردند.