اجتماعی

برخی مدارس غیرانتفاعی ۳۰ میلیون شهریه می‌گیرند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از برخی ناعدالتی های آموزشی، گفت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که در آن برخی مدارس غیرانتفاعی ۲۵ تا ۳۰ میلیون شهریه می‌گیرند.

بیژن پیروز عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ششمین جلسه از سلسله نشست‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با موضوع «عدالت آموزشی» و در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد گفت: مشکل عدالت آموزشی برای انگلیس و آمریکا و کشورهای دیگر هم وجود دارد و تنها مختص ایران نیست. در این حوزه ما از شکل خاصی از خصوصی‌سازی دنباله‌روی کردیم که مدل روسی و چینی هم نبود، بلکه مدل اروپای شرقی بود و به یک سری مشکلات جدی هم رسیدیم.

این استاد دانشگاه افزود:‌ در بیانیه گام دوم اشاره شده که ما در خیلی جاها پیشرفت داشتیم که به‌درستی هم اشاره شده، اما ما در برخی از جاها هم عقب هستیم که باید به این مسئله هم توجه کرد.

وی اضافه کرد: باید ببینیم همین امروز در تهران چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. ما در شهری زندگی می‌کنیم که در آن برخی مدارس ۲۵ تا ۳۰ میلیون شهریه به‌عنوان دبیرستان غیرانتفاعی می‌گیرند.

پیروز با بیان اینکه ما داریم به‌سرعت وقت را از دست می‌دهیم، یادآور شد: اگر امروز ما در کتاب‌ها نگاه کنیم می‌بینیم کلاس‌های زبان انگلیسی ما به‌سرعت به‌سمتی می‌رود که استاد آن هم دیگر در کلاس‌ها ایرانی نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن انتقاد از خصوصی سازی در حوزه آموزشی، خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی در انگلستان به شکلی که ما اجرا می‌کنیم نبوده است. به‌طور مثال اگر شرکتی با خصوصی ماندن به ورشکستگی می‌رسد، آن را به سوددهی می‌رساند و بعد آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌‌های معتبر هم می‌توانند وارد بازار آموزشی شوند و مدارس را به‌صورت سودآوری اداره کنند. به‌طور مثال دانشگاه تهران می‌تواند دبیرستان، راهنمایی و ابتدایی غیرانتفاعی را با وام راه‌اندازی کند و توان این را دارد که کلاس‌هایش را مستقیم استریم کند و بعد آنها را در اختیار همه قرار دهد.

پیروز گفت: ما می‌توانیم برای اینکه دسترسی افراد عادی در همه جای ایران به محتوای آموزشی، کتب آموزشی، و تدریس، عادلانه‌تر از الآن شود، سرمایه‌ای بگذاریم که این سرمایه هم برمی‌گردد، یعنی اگر به یک دانشگاه معتبر با توجه به اینکه برند شده است وام بدهند تا مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دایر کند، اولاً این پول که داده شده برمی‌گردد و برای دولت هزینه ندارد و ثانیا بعدها می‌توانیم این مدارس را واگذار کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: ما حتی می‌توانیم با اینترنت ملی کاری کنیم که بچه‌های ما در خانه‌های خود دروس خود را یاد بگیرند، اما اگر هدف رها کردن کار باشد، به جایی نخواهیم رسید.

وی گفت: ما اگر بخواهیم در دانشگاه تهران اشتغال ایجاد کنیم، می‌توانیم از اول مهر ساختمان‌هایی که دانشگاه برای استفاده کافه اجاره می‌دهد را برای دوره‌های آموزشی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه الآن یک نرم‌افزار علوم انسانی در کشور وجود ندارد، گفت: می‌توان چنین تولیداتی داشت و به عنوان مثال نرم‌افزارهای آموزنده و جذاب فیزیک و ریاضی تولید کرد.