اقتصادی سیاسی

تاکیدات چندباره رهبر انقلاب برای تنظیم بازار

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به دستور مجدد رهبر انقلاب به دولت درباره تنظیم بازار گفت: این بار، دولتمردان به شعار اکتفا نکنند و برنامه قاطعی در این باره داشته باشند.

حجت الاسلام محمدناصر سقای بی ریا عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به هیأت دولت مبنی بر تنظیم بازار، اظهار داشت: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که اصل تنظیم بازار چیست و چه نقشی می تواند در رفاه زندگی مردم داشته باشد؟ برخی از افراد بر این تصور هستند که بازار خودش را تنظیم می کند؛ اگر این نظریه درست باشد، ممکن است بازار را به حال خودش رها کنیم با این تصور که بازار خودش را تنظیم می کند، اما همه این ها درصورتی است که ما در کش و قوس اقتصادی و جنگ اقتصادی قرار نگرفته باشیم.

وی ادامه داد: دشمن در شرایط کنونی اقداماتی را انجام می دهد و سوءاستفاده‌گران از آنهایی که دارای سرمایه‌های سرگردان هستند، استفاده نادرستی می کنند و این پول های سرگردان به هر نقطه که یورش کنند، سبب اختلالاتی در سیستم اقتصادی می‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: به همان نسبت که در این جنگ اقتصادی برای رفاه و رضایت مردم تلاش می شود، دشمن هم همه ابزار خود را به کار می برد تا از راه های مختلف عدم رضایت مردم را رقم بزند؛ بنابراین ما در یک وضعیت عادی به سر نمی بریم.

وی ادامه داد: صرف نظر اینکه بازار خودش را تأمین می‌کند، اشکالات فنی و علمی به آن وارد است؛ در اقتصاد اسلامی هم آزادی اقتصادی فعالانه و هم نظارت دولت اسلامی وجود دارد و دخالت در حدی است که بتواند فعالیت ها را تسهیل کند و مانع از عملکرد سوءاستفاده‌گران شود.

حجت الاسلام سقای بی ریا با اشاره به عملکرد حضرت علی(ع) در دوران حکومت گفت: حضرت علی به شخصه خودشان در بازار حاضر می شدند و در صورت مشاهده تخلف تذکراتی به بازاری ها و عوامل دولتی می دادند و در نهایت از روش های مختلف، دستور زندانی کردن و سخت گیری شدید را اتخاذ می کردند.

وی افزود: دولت اسلامی وظیفه نظارت، کنترل و جریمه سوءاستفاده گران بازار را دارد و نمی توان نسبت به این موضوع بی توجه بود. به ویژه در شرایط کنونی که مردم تحت فشارهای مضاعفی از جانب تحریم دشمن هستند. همچنین بخشی از موضوع هم به سوء تدبیرها و سوء استفاده گران مربوط می شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این موضوع که تنظیم بازار یک ضرورت است، گفت: در شرایط فعلی اگر دولت بتواند قیمت بازار را تنظیم و نسبت به آن نظارت کند، توانسته است اقدام مهمی را انجام دهد.بنظر می رسد نظارت ها باید از کالای اساسی مورد نیاز آغاز شود؛ کالایی که مردم بیشتر به آن نیاز دارند.

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تنظیم بازار تصریح کرد: مقام معظم رهبری چندین بار این مطالبه را از دولت داشته است و این بار هم بر این موضوع تأکید داشته اند. در این مرتبه دولتمردان به شعار اکتفا نکنند و در عمل با درایت و با استفاده از نظر کارشناسان و تجربه های دیگر کشورها و حتی تجربه های گذشته کشور استفاده کنند تا به یک برنامه قاطع در تنظیم بازار داشته باشند و مردم بتوانند به قیمت گذاری ها اعتماد کنند.

حجت الاسلام سقای بی ریا اظهار کرد: زمانی که مقام دولتی پشت تریبون می رود و می گوید که مشکلی در تنظیم بازار وجود دارد، این قابل پذیرش نیست، چرا که مسئول دولتی وظیفه اش حل مشکلات است نه آنکه مشکلی را طرح کند.

وی یادآور شد: مسئولان دولتی باید از همه اختیارات موجود استفاده کند تا به حل مشکل مردم بپردازند. هیچ عذر و بهانه ای در این زمینه پذیرفته نیست.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امیدواریم مسئولان دولتی به این خواسته به حق و سیاست قاطعی که مقام معظم رهبری دارد، در ایجاد رفاه مردم تلاش کنند و نظارت مستمر و نه سخت گیرانه ای در بازار داشته باشند تا ضربه ای به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان وارد نشود و مصرف کنندگان این احساس را داشته باشند که قیمت گذاری ها براساس اصول است.