اجتماعی اقتصادی

تحلیل کارشناسان از آینده بازار مسکن

تحلیل کارشناسان مسکن از آینده بازار مسکن اگر چه تا ماه‌ها پیش محتاطانه بود اما این روزها به راحتی از ورود بخش مسکن به رکود سخن گفته و اعلام می کنند وقتی رونقی در اقتصاد نیست و قدرت خرید پایین پس باید در انتظار رکود سنگین باشیم.

رشد قیمت مسکن در یک و نیم سال گذشته باعث شد تا قدرت خرید متقاضیان به اندازه ای کاهش یابد که این روزها حتی اگر وزیر راه و شهرسازی نیز توصیه نمی کرد مردم مسکن نخرند تا قیمت ها کاهش یابد باز هم مردم و متقاضیان واقعی توانایی خرید مسکن نداشتند.

تابستان هر سال بازار مسکن رونق بیشتری به خود می‌گیرد که البته دلیل قانع کننده‌ای برای این موضوع نیست، اما بررسی روند تعداد معاملات در ماه‌های مختلف هر سال نشان می‌دهد فصل تابستان اوج معاملات مسکن رقم می‌خورد. بررسی روند تغییرات در چند سال گذشته نشان می‌دهد همیشه فروردین‌ماه کمترین تعداد معاملات را داشته، اما از اردیبهشت معاملات مسکن نشانه‌های اولیه رونق را نشان داده و تا شهریورماه به اوج خود می‌رسند.

گزارش اخیر بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در خرداد ماه نشان داد که معاملات مسکن نسبت به خرداد ماه پارسال ۶۰ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش منتشر شده بانک مرکزی، خردادماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین درخردادماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران بالای ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۹ و ۱۰۴.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.  

رشد ۴،۹ درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه اردیبهشت نشان می دهد که شیب رشد قیمت مسکن به سر بالایی افتاده و احتمالا این رشد قیمت مسکن در ماههای آتی به صفر خواهد رسید.

فعالان بازار مسکن از یک سو و رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر این نکته تاکید دارند که بازار مسکن وارد رکود نشده و دچار کسادی بازار هستیم و وقتی رشد قیمت مسکن بر اساس گزارش بانک مرکزی به حدود ۵ درصد رسیده باید گفت که در ماه‌های آینده شاهد ثبات قیمتها خواهیم بود.

اظهارات روزهای اخیر اسلامی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نخریدن مسکن توسط مردم از سوی کارشناسان رد شده است چرا که معتقد هستند مگر مردم وقتی قیمت ها بالا رفت نقشی داشتند که حالا در کاهش قیمت ها هم نقش داشته باشند؟

اکثر فعالان بازار مسکن می گویند وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است توصیه نخریدن مسکن تعجب انگیز است.

کارشناسان بر این باور هستند که نقش بانک های خصوصی در بالا رفتن قیمت ها بسیار پررنگ تر از مردم است بنابراین شاید منظور وزیر راه و شهرسازی از خرید نکردن مردم همانا بانک‌های خصوصی بوده است.

*مدیر بازنگری طرح جامع مسکن: نخریدن مسکن توسط مردم چاره کار نیست

فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با اشاره به اینکه توصیه نخریدن مسکن به مردم برای کاهش قیمت مثل این می ماند که وزیر جهاد کشاورزی توصیه کند تا برای کاهش قیمت مواد غذایی مردم غذا نخورند، گفت: کاهش قیمت مسکن با توصیه نخریدن مسکن توسط مردم چاره کار نیست.

وی با بیان اینکه نخریدن مسکن توسط مردم قطعا باعث بی رغبتی سازندگان مسکن برای تولید مسکن خواهد شد اظهار داشت: حتی اگر وزیر راه و شهرسازی توصیه هم نمی کرد باز هم مردم توانایی خرید نداشتند چرا که قدرت خرید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

یزدانی در پاسخ به این سئوال که دادن تسهیلات مسکن برای بالا بردن قدرت خرید باعث رشد قیمت مسکن خواهد شد تاکید کرد: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن هم باعث رشد قیمتها می شود اما آنچه که از آینده بازار مسکن مشخص است این است که بازار مسکن دچار یک رکود خواهد شد.

مدیر بازنگری طرح جامع مسکن افزود: تا زمانی که مشکلات اقتصادی کاهش نیابد و حل نشود مشکلات بخش مسکن نیز مرتفع نخواهد شد.

وی در خصوص کمک دولت به بخش اجاره بها گفت:دولت می تواند از طریق وارد کردن بخشی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی به بازار اجاره، بخشی از گروه‌های آسیب‌پذیر را در این بخش ساماندهی کند.

یزدانی تصریح کرد: به هر حال باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی برای اقتصاد کلان خواهد افتاد؛ بنابراین وقتی متقاضی برای خرید مسکن نباشد تولید مسکن نیز که این روزها از تقاضا عقب است با رکود مواجه می‌شود.

*کارشناس اقتصاد مسکن: مسکن ظرفیت رشد قیمت ندارد

افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در تحلیل خود از آینده بازار مسکن و توصیه وزیر راه و شهرسازی برای خرید نکردن مسکن گفت: بر اساس نشانه هایی که از وضعیت بخش مسکن وجود دارد بازار مسکن دچار یک رکود سنگین خواهد شد که البته این رکود باعث کاهش قیمت در برخی مناطق که قیمت ها رشد نجومی پیدا کرده بود خواهد شد.

وی افزود:به نظر می رسد مسکن ظرفیت رشد قیمت ندارد؛ افرادی که اقدام به خرید مسکن کرده اند به این تصور که قیمت ها در آینده رشد خواهد کرد و سود خواهند برد باید بدانند که این تصور آنها اشتباه است.

پروین پور ادامه داد:وقتی شاهد رونق کلیت اقتصاد نیستیم ، شک نکنید که بخش مسکن نیز به تبعیت از این اقتصاد کلان عمل خواهد کرد؛ پس توصیه بنده به افرادی که مسکن خریده‌اند تا گران شود و سود کنند این است که این تصور آنها حداقل در ماه‌های آینده دور از واقعیت است.

وی در خصوص اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی برای خرید نکردن مسکن برای کاهش قیمت گفت: اقتصاد که با توصیه وزیر و یا رئیس جهور اداره نمی شود اما در خصوص توصیه به مردم برای نخریدن مسکن برای کاهش قیمت باید گفت که مردم تاثیری بر بازار مسکن نه در زمان رشد قیمت و نه در زمان کاهش قیمت ندارند.

پروین پور گفت: بانک‌های خصوصی و ملاک های بزرگ هستند که با ورود به بازار مسکن قیمت ها را افزایش و با خروج از این بازار قیمت‌ها را کاهش می دهند.

وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده قیمت مسکن در ماههای آتی تا حدودی کاهش خواهد یافت که البته این کاهش قیمت مربوط به نقاطی است که قیمت ها در آن مناطق به شکل غیر قابل باوری افزایش یافته بودند؛ پس به نظر می رسد کاهش تعداد معاملات که از خرداد ماه آغاز شده نوید یک رکود عمیق در بازار مسکن را می دهد.

*دبیر کانون سراسرای انبوه سازان:خرید مسکن سخت شده است

فرشد پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه علم اقتصاد هیچگاه توصیه نمی کند که نخرید تا قیمت آن کالا کاهش یابد گفت: در سه ماه گذشته قدرت نقدینگی مهمترین عامل تعیین بازار مسکن بوده است پس تا مردم قدرت خرید مسکن نداشته باشند توانایی ورود به بازار مسکن نخواهند داشت.

وی افزود:متاسفانه و یا خوشبختانه در بازار مسکن متقاضی وجود دارد اما به دلیل رشد قیمت ها و نبود ابزارهایی برای تقویت بخش تقاضا قدرت خرید به شکل قابل توجهی پایین است و همین موضوع باعث کسادی بازار و در نتیجه رکود بازار مسکن می شود.

پورحاجت در پاسخ به این سئوال که آیا توصیه نخریدن مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی به رکود مسکن کمک نخواهد کرد؟  ادامه داد: تولید مسکن و خرید مسکن در شرایط بحرانی است پس وقتی با انباشت تقاضا برای خرید مسکن مواجه شویم شک نکنید که در آینده این انباشت تقاضا منجر به رشد بیش از حد قیمت مسکن خواهد شد.

وی ادامه داد: حال سوال این است که دولت چه برنامه ای برای این انباشت تقاضا دارد؟ چرا که به گزارش مرکز پژوهش های مجلس چهار و نیم میلیون مسکن کسری داریم پس دولت باید برنامه ای برای تنظیم بازار مسکن داشته باشد.

پورحاجت تاکید کرد: به رکود عمیق مسکن زیاد بدبین نیستم اما دولت باید با هدایت نقدینگی سمت تقاضا و تولید مسکن و برداشتن موانع کسب و کار که ۶ سال است در مجلس و وزارت راه و شهرسازی خاک می خورد به کمک بخش مسکن بیاید.

به نظر می رسد فصل جدیدی در حال باز شدن به روی بخش مسکن و بازار مسکن است و اگر دولت راهکار خوب و مناسبی برای بخش مسکن طراحی نکند رکودی که از سال ۹۲ تا ۹۶ بر بازار مسکن سایه انداخت و طولانی ترین تاریخ رکود را به نام خود به ثبت رساند مجددا وارد بخش مسکن می‌شود. به هر روی مشخص نیست با این رشد قیمت ها و پایین بودن قدرت خرید رکود اگر وارد بازار شود چه زمانی از بازار مسکن رخت ببندد.