اجتماعی

بی پولی به خرید پادگان ها هم رسید

قرار بود پادگان ها از پایتخت خارج و این مکان ها به فضای عمومی و پارک تبدیل شوند. در حال حاضر کار به کندی صورت می گیرد و علت آن بی پولی از سوی مسؤولان شهری عنوان می شود.

بر اساس طرح جامع شهر تهران و همچنین قانون مصوب مجلس، دولت و شهرداری از سال۱۳۸۸ مکلف شدند که  مجموعه‌های نظامی و پادگان‌های مستقر در محدوده شهر تهران را خارج کنند.

هزینه تملک و خروج پادگان ها بالاست و همچنین باید همکاری‌های بین بخشی در این زمینه صورت گیرد به همین دلیل تاکنون این کار به کندی انجام شده است.

بر اساس آمار به دست آمده ۵ درصد از مساحت شهر تهران، تحت مالکیت انواع مراکز نظامی و پادگان‌ها است و بیش از ۳ هزار هکتار است و حدود ۵۰۰ هکتار آن در اختیار پادگان های است که قابلیت خروج از شهر را دارند .

روش مزایده زمین های پادگان به روش توافقی و فروش معادل ۳۵ درصد ارزش مسکونی املاک مجاور قیمت گذاری می شود.

شهرداری تهران قانوناً می تواند بعد از تعیین تکلیف اراضی پادگان ها آنها را به نفع شهروندان آزاد کند و کمبود سرانه های شهر را جبران کند، همانند پادگان قلعه مرغی که بعد از آزاد سازی به پارک ولایت تبدیل و سرانه فضای سبز منطقه را افزایش داد.

یک کارشناس مدیریت شهری در این باره گفت: پادگان قلعه مرغی از تهران خارج شد و همچنین بخش عمده ای از پادگان جی هم نیمه فعال شده است و بخش باقی مانده در طرح بزرگراه یادگار امام(ره) قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در دوره مدیریت قبل پادگان اقدسیه بین آجودانیه و دارآباد هم از تهران خارج شده است.

به گفته این کارشناس مدیریت شهری، بر اساس مصوبه مجلس بخشی از پادگان انتقال یافته باید برای خدمات عمومی و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد و الباقی بر اساس قانون می تواند کاربری مسکونی و تجاری داشته باشد. 

پادگان ۰۶ بین خیابان پاسداران و بزرگراه صیاد شیرازی در شمال شرق تهران واقع شده است و قرار است این پادگان از تهران خارج شود و همچنین کاربری فضای سبز داشته باشد ولی تاکنون این امر محقق نشده است و چندین بار مسؤولان از تعیین تکلیف این مکان در آینده های نزدیک خبر داده اند.

شهرداری بودجه ای برای خرید پادگان ۰۶ ندارد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران امروز در این باره گفت: پادگان ۰۶ بین خیابان پاسداران و بزرگراه صیاد شیرازی قرار دارد، زمینی پر درخت که مربوط به ارتش بوده و باید از تهران خارج شود. 

به گفته رئیس شورای شهر تهران،  شهرداری باید این پادگان را خریداری کند ولی از آنجایی که بودجه‌ای ندارد باید تمهیدات صورت گیرد تا مصالحه انجام گیرد که می‌توان  70 درصد این پادگان را پس از ساخت در اختیار مردم قرار داد. 

وی با بیان اینکه تصمیماتی در این باره توسط شورای شهرسازی گرفته شده است، گفت:  پادگان‌های زیادی  از پایتخت خارج می‌شود و برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد. 

در ۱۰ سال گذشته پادگان قلعه مرغی و بخش های از پادگان جی و پادگان اقدیسه از تهران خارج شده است ولی همچنان تعداد زیادی پادگان وجود دارد که به دلیل عدم تامین هزینه و هماهنگی از تهران خارج نشده است.

اگر پادگان ها در اختیار سایر نهادها بود، معلوم نبود چه بر سر آنها می‌آمد

حاج‌علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در این باره گفت: این اراضی در اختیارات نهادهای نظامی است و تنها محدوده‌هایی است که قابل توسعه در شهر  است و اگر این فضاها در اختیار این نهادها نبود معلوم نبود چه بر سر آنها می‌آمد.

وی با تاکید بر این موضوع که در خصوص خروج پادگان‌ها اقداماتی صورت گرفته است، گفت: شهرداری برنامه های در این زمینه دارد.

در صورتی که پادگان ها از شهر خارج شوند می توان از فضاهای باز و ذخیره عمومی آنها برای شهر استفاده کرد. گفته می شود در گذشته بیشتر از طریق معوض و تهاتر اقدام به خرید پادگان ها می شده است.

در گذشته هزینه‌ها از طریق معوض و تهاتر تأمین می شد

اقبال شاکری عضوسابق شورای شهر تهران در این‌باره گفت: در دوره مدیریت ما موضوع خروج پادگان نیروی هوایی در پیروزی، خروج زندان اوین و چند پادگان دیگر مطرح شد و اقداماتی هم صورت گرفت. 

وی ادامه داد: موضوع این است که این مکان هاکاربری خاص دارند و نیاز نیست که در داخل شهر باشند و بعد از خروج می‌توان از مکان‌های آنها در حوزه ذخیره فضای سبز و فضای عمومی استفاده کرد و می‌توان با این کار منبع تنفسی شهر را تقویت کرد.

این عضو سابق شورای شهر تهران گفت: اصرار ما بر خروج پادگان‌ها بود و همچنین مصوبه‌ای خاص داشتیم که هیچ گونه ساخت وسازها در این محدوده ها صورت نگیرد  و آنها را تبدیل به لکه ساخت و سازی نکنیم. 

وی به موضوع خروج پادگان قلعه‌مرغی از تهران اشاره‌ای کرد و گفت:‌بخشی از پادگان جی هم از تهران خارج شد.

عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص تأمین پول برای انجام این پروژه‌ها گفت:‌ما به آنها پول نقد نمی‌دادیم، بیشتر از طریق معوض و تهاتر اقدامات صورت می گرفت و الزاما نباید به آنها وجه نقد  داد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات زیرساختی بزرگ در تهران انجام نمی‌شود، گفت: البته در هیچ  حوزه‌ مدیریت شهری عزم جدی مشاهده نمی‌شود بنابراین بنده فکر می‌کنم مدیریت جدید می‌تواند با تهاتر و معوض بسیاری از مشکلات را حل کند و وتاکید می کنم نیاز به وجه نقد نیست. 

هنوز پادگان جی به طور کامل خارج نشده و باید اقدامات علمی در آنجا صورت گیرد. سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه ۹ در این باره گفت: درباره پادگان جی باید کار علمی انجام بگیرد؛ نه این که کسی بگوید فضای سبز و دیگری ساختمان تجاری بلند مرتبه بخواهد.

وی ادامه داد: ما میتوانیم کسری سرانه های منطقه را در محدوده پادگان تامین کنیم، حتی طرح‌هایی برای اجرای پروژه ملی نیز ارائه شده است.

شهردار منطقه ۹ گفت:  یک مجموعه فضای سبز در محدوده پادگان وجود دارد، بزرگراه یادگار امام و استاد معین هم از وسط آن میگذرد و پادگان را به چهار قسمت تقسیم میکند که باید برای تمام این مسائل فکری کرد.

با وجود اینکه اعلام شده هنوز برای خروج برخی پادگان ها بودجه لازم در نظر گرفته نشده و برخی هم معتقد هستند خروج پادگان ها ضروری  و به نفع مردم است اما برخی اعضای شورای شهر تهران با انجام این کار موافق نیستند.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: من جزو کسانی هستم که با خروج پادگان ها از شهر مخالفت شدید دارم به این دلیل که شرایط  محیطی در اختیار پادگان ها می تواند  که در مواقع بحرانی اسکان موقت شهروندان تهرانی موثر باشد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، از دست دادن این فضا‌های باز به نفع شهر حادثه خیز تهران نیست همچنین پادگان ها امنیت شهر را چند برابر می کنند که می تواند کمک شایانی به شهر کند.

بر اساس این گزارش، در دوره مدیریت جدید شهری هیچ پادگانی از تهران خارج نشده است و البته مدیران وعده های در این باره داده اند اما امروز رئیس شورای شهر تهران در مورد پادگان ۰۶ اعلام کرد بودجه ای برای خرید این مکان در نظر گرفته نشده است. البته خروج پادگان ها از تهران مدت هاست که بلاتکلیف مانده و فقط در این زمینه اعلام شده که برنامه های داریم .