اجتماعی استانی

شهرداری به تعهدات خود در «مسکن امید» عمل کرد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت که شهرداری به تعهدات خود در پروژه «مسکن امید» عمل کرده، این در حالی است که ارگان‌های دولتی تاکنون یک متر مربع زمین هم برای اجرای این طرح واگذار نکرده‌اند.

یکی از وظایف دولت‌ها تأمین مسکن مورد نیاز برای شهروندان هر جامعه است به گونه‌ای که مسکن با قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

در دولت نهم و دهم موضوع ساخت مسکن مهر از سوی مسؤولان دولتی مطرح شده و این پروژه در همه شهرهای کشور کلید خورد و مقرر شد مسکن ارزان قیمت ساخته و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

برای استفاده شهروندان از این نوع مسکن شرط و شروط‌هایی از قبیل نداشتن ملک و زمین مطرح شد و قرار شد بخشی از پول مسکن را شهروندان و بخشی به عنوان آورده دولت باشد.

پروژه مسکن مهر از سوی برخی از کارشناسان دارای نواقصی بود که همین امر باعث شد تا در دولت یازدهم و دوازدهم هم پای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر سخن از ساخت مسکن امید به میان بیاید.

براساس این طرح مقرر شده بود تا در محلات شهری در همه شهرهای کشور بافت های نیازمند نوسازی شناسایی شده و به صورت تجمیعی در اختیار یک توسعه گر قرار گیرد تا وی با سرمایه خود و دولت اقدام به ساخت مسکن مناسب کند.

در این رهگذر و با توجه به انبوه سازی ایجاد شده هم ساکنان قبلی محلات در این خانه ها ساکن می‌شدند و هم مسکنی ارزان تر در اختیار زوج‌های مسکن اولی قرار گیرد.

تفاهم نامه اجرای پروژه «مسکن امید» حدود یک سال و نیم پیش میان شهرداری تهران و دولت منعقد شد.

براساس این تفاهم نامه قرار شد تا شهرداری و دولت تعدادی از زمین های خود را در اختیار توسعه گر قرار دهند تا با ساخت مسکن و انتقال شهروندانی که در بافت‌های ناکارآمد زندگی می کنند، بخشی از مشکل بافت فرسوده در پایتخت حل شود.

همچنین، قرار بر این بود تا شهرداری سهم خود در اجرای این پروژه را به نوسازی بافت‌های ناپایدار اختصاص دهد. 

شهرداری به تعهدات خود در پروژه «مسکن امید» عمل کرد

در همین رابطه، کاوه حاجی علی اکبری  درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه «مسکن امید» گفت: زمین‌هایی که قرار بود دولت برای اجرای این پروژه در اختیار بگذارد تا به امروز ساخت‌وساز واگذار نشده است.

وی افزود: این در حالی است که شهرداری تهران ۱۰ زمین متعلق به خود را برای پروژه مسکن امید در نظر گرفت و تاکنون قرارداد مشارکت ۵ قطعه زمین منعقد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر، توسعه‌گرها در حال تهیه طرح و دریافت پروانه هستند و برای ۵ زمین باقی مانده نیز در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم.

حاجی علی اکبری با تاکید بر اینکه قرار بود بخش های مختلف دولت اعم از وزارت نیرو، وزارت صمت و وزارت آموزش و پرورش زمین‌هایی را در اختیار پروژه مسکن امید قرار دهند، تصریح کرد: واقعیت این است که در شهر تهران تا به امروز یک متر مربع زمین هم از طرف دستگاه‌های دولتی برای تحقق این برنامه اختصاص پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: در حال مذاکره با دولت هستیم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر پروژه مسکن امید را که به کاهش مشکلات بافت فرسوده کمک می کند، به سرانجام برسانیم.