بین الملل

گرمای جانکاه در ژاپن

موج گرمای جدید در ژاپن، زندگی شهروندان این کشور را به چالش کشیده است؛ با گرم شدن شهر توکیو و افزایش دما به ۳۷ درجه سانتی‌گراد، مردم این شهر برای رفت‌و‌آمد با مشکل روبه‌رو شده‌اند؛ بسیاری از افراد برای در امان ماندن جانشان از منازل خود خارج نمی‌شوند. دولت ژاپن نظاره‌گر مرگ شهروندان خود است. 

به گفته‌ رویترز، تنها در هفته‌ گذشته از ۲۹ ژوئیه تا ۴ آگوست، با آغاز موج بی‌سابقه گرما در شهر توکیو ۵۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ تعداد ۱۸هزار و ۳۴۷ نفر در این شهر بر اثر گرمازدگی به بیمارستان منتقل شده‌اند که نیمی از آنان باید سه هفته در بیمارستان بستری باشند؛ بیش از نیمی از افراد بستری شده بالای ۶۵ سال دارند. این آمارها تنها در ۹ روز اخیر به ثبت رسیده‌است. 

دمای هوا در توکیو و اطراف آن از دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) امسال از ۳۱ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نیامده است. دمای هوا در جنوب این کشور ۳۸ درجه گزارش می‌شود. گفته شده در فاصله روزهای ۲۹ ژوئیه تا ۴ آگوست که دمای هوا به۳۲ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسیده تعداد افرادی که به دلیل گرمازدگی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند افزایش سه برابری داشته است.  

به گفته‌ی رسانه‌های ژاپن،  در بخش شرقی «هوکایدو» رفت و آمد قطارها به دلیل احتمال آسیب دیدگی ریل‌ها تحت تاثیر موج گرما به حالت تعلیق درآمده است؛ در بسیاری از روستاهای این کشور سلامت آب‌ آشامیدنی در خطر است. 

“آژانس مدیریت آتش سوزی و بلایای طبیعی” ژاپن در ارتباط با علت موج گرما در این کشور، فشار هوا را عامل بوجود آمدن این موج می‌داند؛ فصل بارانی در توکیو و دیگر بخش های منطقه کانتو – کوشین به پایان رسیده است و درجه حرارت هوا در بسیاری از شهرها به بالای ۳۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته و گرمترین روز سال تا به حال را رقم زده است.  یک سیستم پرفشار در روز دوشنبه بر روی مناطق وسیعی میان شمال و غرب ژاپن قرار گرفته است؛ شهر ایباگاوا در استان گیفو در مرکز ژاپن با ۳۷٫۲  درجه سانتیگراد گرمترین شهر ژاپن بود که پس از آن شهر کاماایشی در استان ایواته در شمال کشور با ۳۷ درجه سانتیگراد قرار دارد. 

هواشناسی ژاپن نسبت به رطوبت بالای هوا، به جاری شدن گِلرود، سیل در مناطق پست و نیز تغییرات ناگهانی هوا هشدار می دهد که به آذرخش و بادهای شدید منجر می شوند؛ تابستان های ژاپن بسیار گرم و مرطوب هستند و هر سال صدها نفر به ویژه سالمندان از گرما جان خود را از دست می دهند.

گرمای بیسابقه در ژاپن موجب بروز نگرانی هایی در مورد برگزاری بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در سال آینده در ماه های ژوئیه و اوت شده است. 

نمودار بالا میزان گرما در سال‌های مختلف در کشور ژاپن را نشان می‌هد