بین الملل

انتقاد روسیه و چین از آزمایش کروز میان‌بُرد آمریکا

مقام‌های روسیه و چین در اظهاراتی جداگانه از اقدام آمریکا در آزمایش موشک کروز میان‌برد انتقاد کردند؛ اقدامی که بعد از خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد صورت گرفته است.

با گذشت کمتر از یک روز پس از رسانه‌ای شدن اولین آزمایش موشکی آمریکا بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد»، مسکو و پکن این اقدام واشنگتن را نشانه‌ای از تلاش آمریکایی‌ها برای دستیابی به «برتری نظامی» در جهان خوانده‌اند.

شامگاه دوشنبه در خبرها آمده بود که آمریکا بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه یک فروند موشک میان‌برد کروز آزمایش کرد.

طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، این موشک کروز زمین پایه بعد از ۵۰۰ کیلومتر پرواز با موفقیت به هدف خود اصابت کرده است.

آزمایش این موشک چند هفته بعد از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) صورت می‌گیرد؛ پیمانی که واشنگتن با مسکو در سال ۱۹۸۷ امضا کرده بود و مفاد آن انجام چنین آزمایش‌هایی را ممنوع می‌کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به آزمایش موشکی آمریکا، همزمان از این اقدام ابراز تاسف و نگرانی کرده است.

او گفت: «ما از نیت صریح آمریکا درباره تقویت توانمندی‌هایی که تا همین دو هفته قبل طبق پیمانی که آمریکا از آن خارج شد، نگران هستیم. باید بر این موضوع تاکید کنم که ما با آرامش درباره آنچه که اتفاق افتاده (خروج واشنگتن از INF) رفتار کرده‌ایم  اما این موضوع را در نظر گرفته بودیم که تحولات به این مسیر برود اما ما به سمت یک مسابقه تسلیحاتی پر هزینه کشیده نخواهیم شد».

ریابکوف ادامه داد: «همانطور که رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین دیروز در فرانسه گفت، ما تا زمانی که آمریکا چنین سیستم‌های (موشکی) را در هر جایی لز جهان مستقر نکند، ما تعهد خودمان را در قبال عدم استقرار چنین سامانه‌هایی حفظ خواهیم کرد».  

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه آمریکا از مدت‌ها قبل در تدارک برای انجام چنین آزمایش‌‌های موشکی مغایر با مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده است، افزود: «تقریبا غیرممکن است که در چنین تحولاتی (آزمایش موشکی اخیر آمریکا) در این مدت کوتاه انجام شود مگر اینکه تدارکات آن انجام گرفته باشند در نتیجه ما مدارک قابل استنادی درباره اینکه واشنگتن از مدت‌ها قبل در حال آماده شدن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد چه از منظر سیاسی و چه از منظر مسائل دفاعی بوده است».

مقام‌های دولت چین هم که در روزهای اخیر به آمریکا درباره استقرار موشک‌های میان‌برد در کشورهای آسیایی هشدار داده بودند، امروز سه شنبه از آزمایش موشکی اخیر آمریکا انتقاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مواضع آزمایش موشکی تازه واشنگتن اعلام کرد: «اقدامات آمریکا به تشدید تنش‌های نظامی می‌انجامد و تاثیر منفی بر امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد داشت».

وی افزود: «این (آزمایش موشکی) تایید می‌کند که هدف آمریکا (از خروجش از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد) خلاص شدن از محدودیت‌ها و توسعه موشک‌های پیشرفته به منظور اطمینان یافتن از دستیابی به برتری نظامی یکجانبه بوده است».