بین الملل

عقب‌نشینی کامل تروریست‌ها از «خان شیخون»

منابع محلی در شهر خان شیخون گفتند که تروریست‌ها از ترس محاصره شدن، به طور کامل از این شهر راهبردی عقب‌نشینی کرده‌اند.

نهاد موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» صبح امروز (سه شنبه) به نقل از منابع محلی اعلام کرد که عناصر تروریستی (عمدتا جبهة النصره) از ترس اینکه در محاصره کامل قرار گیرند؛ به طور کامل از شهر «خان شیخون» عقب‌نشینی کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، تروریست‌ها از مناطق واقع در جنوب «خان شیخون» و شهرک‌های شمال «حماه» از جمله «کفرزیتا»، «اللطامنه» و «مورک» عقب‌نشینی کرده‌اند و از آن‌جایی که مقر دیده بانی ترکیه نیز در منطقه «مورک» قرار دارد؛ خبری از وضعیت این مقر در دست نیست.

در حال حاضر نیروهای ارتش و همپیمانان سوریه در حال پیشروی در محله‌های داخل شهر هستند.

نیروهای سوری عصر روز گذشته (دوشنبه) موفق شدند کنترل بخشی از جاده بین‌المللی «دمشق-حلب» را در دست خود بگیرند که بدین ترتیب مسیر ارتباطی تروریست‌ها قطع شد. همچنین کاروان کمک‌رسانی ارتش ترکیه به تروریست‌ها نیز روز گذشته هدف حمله هوایی ارتش سوریه قرار گرفت و منهدم شد.

اهمیت آزادسازی خان شیخون به دلیل موقعیت ارتباطی آن است که شرق و غرب و شمال ادلب را می‌تواند به هم متصل کند. آزادسازی آن راه را برای آزادی شهر مهم معرة النعمان نیز باز می‌کند و کنترل ارتش سوریه بر آن جاده ارتباطی بین‌المللی استان حلب به دمشق را که از این شهر می‌گذرد، آزاد می‌کند. ارتش سوریه صبح روز یکشنبه پس از آزادسازی چندین روستا در اطراف شهر خان شیخون، موفق شده بود آن را محاصره کند.

پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب پس از آن آغاز شد که اوایل ماه اوت گروهک جبهة‌ النصره اعلام کرد که به آتش‌بس و توافق کاهش تنش (میان ترکیه با روسیه و ایران و سوریه) پایبند نخواهد ماند. جبهة النصره تأکید کرده بود که حتی یک سرباز خود را هم از خط توافق موسوم به کاهش تنش عقب نخواهد کشید. دمشق مسئولیت این امر را بر عهده ترکیه دانسته بود.