بین الملل سیاسی

ظرفیت تبدیل شدن به قدرت اقیانوسی را داریم

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ایران فرصت و ظرفیت تبدیل شدن به قدرت اقیانوسی را دارد و در موازنه قدرت دریایی و جهانی نقش مهمی ایفا می‌کند.

دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در جمع مدیران و کارکنان شورای نگهبان، طی سخنانی درباره حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ارائه توضیحات در حوزه مسئال نظامی و دریایی، گفت: طی دو هفته گذشته، دو جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون موضوع توسعه دریامحور داشتیم؛ طی سالیان گذشته تدبیری از مقام معظم رهبری داشتیم که توسعه پایدار ما باید به سمت دریا برود و از امکانات و داشته‌های دریا استفاده شود و این نیازمند تبیین است.

رئیس ستاد ارتش با اشاره به دستور مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته و شروع فعالیت نیروی دریایی ارتش در منطقه مکران اظهار داشت: مقام معظم رهبری این موضوع را چند سال قبل هم تدبیر کردند و الان مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال این است که فعالیت و ارتقاء قدرت اقتصادی و نظامی ایران در دریا بر اساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه افزایش یابد و در سال ۹۹ اقدامات مهمتری نسبت به این موضوع انجام شود.

دریادار سیاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریای عمان، آب‌های دریای عمان و استفاده از دریای عمان یک گنج است، تصریح کرد: دریا از اهمیت اقتصادی، سیاسی، نظامی، تجاری و … برخوردار است و ۹۰ درصد از تبادلات اقتصادی ایران از این طریق انجام می‌شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی، توسعه مدنیٌت در نوار ساحلی دریا، توسعه اقتصادی از طریق ایجاد بنادر، فروش دانش دریایی، ایجاد و توسعه ترانزیت کالا، ایجاد مشاغل متنوع و گسترده، استفاده از بستر و زیربستر دریا، منابع دریایی، مزارع دریایی، انرژی دریایی و تجارت از طریق صنعت گردشگری دریایی تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی است که تقریبا ما خیلی کم از آن بهره برده ایم، به همین دلیل نظرات مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل درباره استفاده بیشتر از دریا‌ها بسیار عالمانه است.

معاون هماهنگ کننده ارتش به ویژگی‌های سیاسی و امنیتی دریا اشاره کرد و افزود: منافع راهبردی در دریا شامل اعمال قدرت، پشتیبانی از سیاست‌های کلان، توسعه روابط برای اتخاذ تصمیم‌های کلان از طریق دریا، حضور مقتدرانه و اقتدارآمیز و … است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: استفاده و کنترل درست از دریا در تولید مواد غذایی، صنعت گردشگری، تولید و تجارت دارو، تامین شغل، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از باد و جزر و مد، تولید انرژی‌های تامین پذیر از طریق باد، موج و جزر و مد دریا از سایر مسائل مربوط به دریا است که کمتر به آن پرداخته ایم.

دریادار سیاری با بیان اینکه کشور‌های گوناگون با استفاده از ظرفیت‌های دریا از طریق ساخت بنادر بزرگ توانستند نبض تجارت دریایی منطقه را در اختیار بگیرند، تاکید کرد: بندر بوشهر یکی از بنادر ما است، اما در مقایسه با بنادر امارات و سنگاپور بسیار کوچک است. سنگاپور و امارات که تا ۴۰ سال قبل در وضعیت بسیار اسفناکی بودند، اما اکنون پیشرفت قابل توجهی داشتند و در حال حاضر به مرکز اصلی تجارت مناطق خود تبدیل شده اند که این موضوع با استفاده از ظرفیت دریا و بنادر محقق شده است.

رئیس ستاد ارتش تاکید کرد: بنادر جاسک و چابهار به علت مجاورت با اقیانوس می‌توانند بهترین بنادر منطقه نام بگیرند، اما این دو بندر ضعیف‌تر از سایر بنادر ما هستند. اگر بندر چابهار تبدیل به کریدور جنوب به شمال شود و راهی برای تجارت کشور‌های آسیایی مرکزی ایجاد باشد، ما می‌توانیم کشور‌های افغانستان و آسیایی میانه را به دریا وصل کنیم. کریدور جنوب به شمال می‌تواند از تهران به سمت کشور‌های آذربایجان و اروپا هم برود. تمام این مسائل به خاطر موقعیت ژئوپلتیکی ایران است که فراموش شده و این موضوع خواسته استکبار جهانی است که ما به ظرفیت‌های دریا توجهی نداشته باشیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه تمام شهر‌های مهم دنیا دارای بنادر بزرگ هستند، گفت: بخش بزرگی از کشورمان در مجاورت دریا قرار دارد، اما ما این موضوع را فراموش کردیم. لندن، هامبورگ، استانبول، پورت سعید، کراچی، مونترال، بوستون و … دارای بنادر بزرگ هستند، اما در کشور ما از این ظرفیت استفاده نشده است. استکبار ما را از دریا دور کرده و فقط نشستیم و به جنوب کشور و بنادرمان توجهی نداریم.

وی با اشاره به دلایل راهبردی بودن ایران و اینکه ایران در چهاره راه جهان واقع شده است، افزود: به همین دلیل است که در جنگ جهانی اول و دوم با وجود اعلام بی طرفی از شمال و جنوب توسط انگلستان روسیه اشغال شدیم، چون موقعیت جغرافیای ایران باعث شد ما را اشغال کنند و به راحتی به نقاط مختلف دسترسی داشته باشند و به اهداف خود برسند.

وی موقعیت استراتژیک ایران را فرصت بزرگ دانست و یادآور شد: این وضعیت می‌تواند قدرت باشد یا تهدید. اگر قدرت و علم داشته باشید فرصت بزرگی نصیب کشور می‌شود، اما اگر نداشته باشید، به علت فرصت طلبی سایر کشور‌های جهان، مورد تهدید قرار می‌گیرید. ما کشوری نیستیم که کسی به ما کاری نداشته باشد، چون شرایط ما مهم است و باید از داده‌های خداوند استفاده کنیم.

رئیس ستاد ارتش تاکید کرد: ما مشرف بر تنگه هرمز هستیم و جنوب شرق اسیا و و اروپا را به هم وصل می‌کنیم؛ در واقع موقعیت سر آغازی داریم. موقعیت‌های بندرگاهی و نظامی ایران قابل توجه است. در دنیا ۹ گذرگاه استراتژیک وجود دارد که ۴ تنگه در منطقه ایران قرار دارد. به همین دلیل استکبار دنبال حضور در منطقه است.

دریادار سیاری با اشاره به توانمندی نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدی دریایی گفت: به علت حجم زیاد تجارت دریایی در این منطقه، دزدان دریایی هم از این فرصت استفاده کردند و در مقطعی شرایط برای دریانوردان مشکل شده بود، اما نیروی دریایی با حضور در خلیج عدن این مشکل را حل کرد. اگر ما حضور نداشتیم، از دزدی دریایی آسیب می‌دیدیم و صادرات و واردات مختل شده بود.

وی ادامه داد: ایران فرصت و ظرفیت تبدیل شدن به قدرت اقیانوسی را دارد و در موازنه قدرت دریایی و جهانی نقش مهمی ایفا می‌کند. ایران از نظر نفت و گاز و موقعیت گذرگاه‌های راهبردی، مورد توجه قدرت‌های جهانی است و از جهات مختلف مورد توجه ژئوپلتیکی است.

امیر دریادار سیاری به قرار گرفتن ایران در مرکز بیضی انرژی گفت: در این بیضی که کشور‌های منطقه و دارای انرژی در آن قرار دارند، ایران در مرکز است. ۶۹ درصد از گاز جهان در این بیضی است.